opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




20 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Jubileusz Paprockiego 455-8.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-234.jpg
  • Manru 669-222.jpg
  • Turandot 23-556.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-153.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-69.jpg
  • La Fenice 68-303.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-126.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-244.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4687.jpg
  • Turandot 246-345.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-220.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-100.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-177.jpg
  • La Fenice 612-3.jpg
  • Mozart w WOK 336-159.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-441.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-81.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-17.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-134.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

71 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Krakowskie Schubertiady

I po 38 latach wspomniana msza powróciła na afisz krakowskiej Filharmonii, tym zarazem za sprawą czeskiego kapelmistrza Tomáša Braunera. Podobnie jak wtedy był to koncert hybrydowy. Wówczas w utworze Gärtner wystąpili Niebiesko-Czarni, teraz występy muzyków poprzedziła Ewa Lipska. Już swego czasu pisałem, co myślę o tego rodzaju zestawieniach. Poza wszystkim duża widownia, oczekująca czegoś innego, nie służy odpowiedniej atmosferze dla spotkania z poetą i jego wierszami. Co prawda w Związku Radzieckim tego rodzaju imprezy urządzano na stadionach, w Turcji podobno na wieczory autorskie ściągają tłumy, a wybitny reżyser Ferzan Özpetek po premierze w Rzymie swego Hamamu czytać miał wiersze Wisławy Szymborskiej. Muszę jednak uczciwie przyznać, że artystka ulepszyła dykcję, a także zaprezentowane myśli o muzyce i wiersze były bardziej à propos tego, co miało nastąpić po nich, skoro niebawem Pani Schubert z wierszy Ewy Lipskiej miała spotkać się z Panem o takim samym nazwisko, którego kompozycję potem zagrano.

Credo,Filharmonia Krakowska 1

W Credo Schuberta więcej jest z kornej i skupionej modlitwy trydenckiego, kontrreformacyjnego triumfalizmu. Zaczyna się mezzoforte. Do głosu dochodzi też przyrodzony temu kompozytorowi żywioł pieśniarski, zwłaszcza w tercecie Et incarnatus est, którego znaczną część wypełnia nieomal belcantowe duettino tenorów, w którym szlachetnie posługiwali się kantyleną Przemysław Borys i Bartłomiej Chorąży, który momentami starał się nawet wybijać na pierwszy plan. Crescenda w Et resurrexit uwypuklały przywoływane w tekście nadprzyrodzone zdarzenia, zbyt solennie zabrzmiała zaś końcowa fuga jakby dyrygent chciał nadrobić patos wyznania wiary. W Credo Schuberta więcej jest z kornej i skupionej modlitwy niż kontrreformacyjnego triumfalizmu trydenckiego wyznania wiary (zresztą Schubert usunął wyimek poświęcony kościołowi, a skupił się na przekazie ewangelijnym).


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART