Przegląd nowości

Sonaty triowe Buxtehudego w interpretacji La Rêveuse

Opublikowano: poniedziałek, 27, luty 2017 21:35

La Rêveuse, czyli po polsku „marzycielka”, to francuski zespół instrumentalny specjalizujący się w wykonawstwie muzyki barokowej. Tworzą go Stéphan Dudermel (skrzypce), Florence Bolton (viola da gamba), Benjamin Perrot (teorba), Émilie Audouin (viola da gamba; na krążku pojawia się w Sonacie BuxWV 267), Carsten Lohff (klawesyn) oraz Sébastien Wonner (organy).

CD Dietrich-Buxtehude

Na swej najnowszej płycie, wydanej przez Mirare pod numerem katalogowym 303 i zatytułowanej „Dietrich Buxtehude”, muzycy sięgają po niemieckie sonaty triowe okresu przedbachowskiego, pisane na skrzypce, violę da gamba i basso continuo. Wyrażenia „niemieckie” używam rozmyślnie, znalazły się tu bowiem utwory nie tylko słynnego organisty darzonego podziwem przez młodego Johanna Sebastiana Bacha (cztery sonaty BuxWV 261, 267, 272 i 273, wykonywane według Manuskryptów Uppsala), ale również Sonata i Suita D-dur Dietricha Beckera oraz anonimowa kompozycja z drugiej połowy XVII w. na violę da gamba solo. Rejestracji dokonano w październiku 2015 r. w Paryżu.

Omawiane interpretacje ujmują soczystością brzmienia, ciepłą, bogatą kolorystyką, radosnym pulsowaniem rytmu, wyważeniem proporcji i wysublimowaną ekspresją. Urzeka marzycielski klimat, jaki unosi się nad tym nagraniem – wynikający nie tyle (a może bardziej: nie przede wszystkim) z charakteru prezentowanych utworów, co z lekkości wykonania. Zdaje się, że instrumentaliści oferują najlepszą płytę z muzyką kameralną Buxtehudego od czasu krążka „Abendmusik”, sygnowanego – jeszcze na początku lat 90. ubiegłego stulecia – nazwiskiem Skipa Sempé i opatrzonego nazwą prowadzonego przez niego zespołu Capriccio Stravagante.

                                                                  Maciej Chiżyński