Mieczysław Karłowicz. Philharmonic Szczecin
Dorobek Mieczysława Karłowicza, najwybitniejszego obok Szymanowskiego kompozytora Młodej Polski, zamyka się niemal całkowicie w dwunastoletnim okresie twórczym. Najbardziej charakterystyczną dla jego muzyki formą jest poemat symfoniczny, który lepiej odpowiadał programowym koncepcjom kompozytora niż klasyczna symfonia.
Zespół orkiestry symfonicznej szczecińskiej filharmonii przedstawia dwa spośród 6 poematów symfonicznych swego patrona w nowej, słynnej z architektonicznego piękna, siedzibie. Tradycyjny pod względem formy koncert skrzypcowy Karłowicza, to dzieło prawdziwie wirtuozowskie, znakomicie odpowiadające wrażliwości muzycznej i technicznym możliwościom Bartłomieja Nizioła - jednego z najznakomitszych polskich wiolinistów.
Flute Reflection
Małżeństwo flecistów Agata Kielar-Długosz i Łukasz Długosz, razem z muzykami Filharmonii Kameralnej im. Witolda Lutosławskiego w Łomży prezentuje program złożony z dość rzadko spotykanych kompozycji przeznaczonych na 2 flety i orkiestrę.
Nagranie zostało zrealizowane jako element kampanii edukacyjnej Barwy muzyki skierowanej do najmłodszych odbiorców sztuki. I rzeczywiście, utwory Antonio Vivaldiego, fragment z oratorium L’ Enfance du Christ Hektora Berlioza i współczesny koncert Janusza Bieleckiego skrzą się plastycznymi dźwiękowymi obrazami. Bez trudu wyczuwamy głębokie porozumienie i jedność koncepcji wykonawczej pomiędzy solistami, które sprawiają, że Fletowe refleksje są prawdziwą przyjemnością dla słuchaczy w każdym wieku.
Espressione…
Swój najbardziej jak dotąd owocny sezon artystyczny, Łukasz Krupiński, półfinalista - jeden z ulubieńców publicznosci XVII Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego, podsumował nagraniem płyty pod ujmującym tytułem: Espressione. Espressione – wyrazić coś, esprimersi – wyrazić siebie.
Na repertuar debiutanckiej płyty tego niezwykle obiecującego pianisty składają się utwory, którymi młody artysta zawojował włoską publiczność i jurorów konkursów pianistycznych w Bolzano oraz San Marino. Repertuar to wymagający i zarazem najpełniej wyrażający duże możliwości techniczne pianisty, jak i jego nietuzinkową wrażliwość artystyczną.
Karol Szymanowski. We mgłach
We mgłach, to oryginalne nagranie liryki wokalnej z muzyką Karola Szymanowskiego, zrealizowane przez Rafała Majznera (tenor) i Katarzynę Rzeszutek (fortepian), Nagranie zawiera wszystkie utwory z czterech pierwszych opusów pieśni (2, 5, 7, 11), powstałych we wczesnym okresie twórczości kompozytora, zwanym zazwyczaj okresem późnoromantycznym.
Poza nielicznymi, dość popularnymi utworami, jak Daleko został cały świat, Trzy fragmenty z poematów Jana Kasprowicza i Łabędź, większość z prezentowanych tu, niezwykle ciekawych i wymagających, pieśni, rzadko pojawia się na estradach koncertowych. Można doszukać się w nich wpływów wielkich kompozytorów XIX wieku, choć równocześnie dominuje charakterystyczny indywidualny rys twórczy kompozytora odznaczający się oryginalną emocjonalnością, zarówno we fragmentach lirycznych, jak i dramatycznych.
Stanisław Moryto
Niniejsza płyta stanowi przegląd najnowszej twórczości orkiestrowej Stanisława Moryty, wybitnego współczesnego kompozytora, organisty i pedagoga. Urodzony w 1947 roku profesor Moryto może pochwalić się wyjątkowo wszechstronną artystyczną biografią, na którą składają się sukcesy na niwie wykonawczej i pedagogicznej, współtworzenie narodowych instytucji kultury, działalność wydawnicza skupiona na polskiej muzyce organowej oraz bogaty dorobek kompozytorski.
Słuchając nagrania zrealizowanego przez członków Filharmonii Kameralnej im. Witolda Lutosławskiego w Łomży pod dyrekcją Jana Miłosza Zarzyckiego zetkniemy się z oryginalnymi opracowaniami motywów z muzyki kurpiowskiej by następnie śledzić rozbudowane dialogi instrumentów solowych w Koncercie na perkusję, harfę i orkiestrę smyczkową.
Saxophone Varie vol. 2
Ostatnie lata przyniosły ożywione zainteresowanie polskich twórców saksofonem jako pełnoprawnym instrumentem koncertowym, skutkujące powstaniem wielu ciekawych dzieł z jego udziałem. W procesie tym znaczący udział odegrali saksofoniści, którzy inspirowali kompozytorów do odkrywania techniczno-kolorystycznych możliwości ich instrumentu i zapraszali do pisania utworów.
Taki rodowód posiada płyta Saxophone Varie (DUX 0992), która w jubileuszowym dla saksofonowego świata roku (przypadała wówczas 200. rocznica urodzin twórcy instrumentu - Adolphe Saxa), została uhonorowana nagrodą Fryderyk 2014. Niniejszy album, stanowi kontynuację projektu, którego pomysłodawcą i głównym wykonawcą jest Paweł Gusnar. Projekt propaguje nową literaturę saksofonową kompozytorów środowiska związanego z UMFC. Sześć z prezentowanych utworów ma swoją premierę fonograficzną.
Anton Arensky Piano Trios
Płyta, którą państwu oddajemy, została zrealizowana przez Trio im. Wiłkomirskich. Nazwa zespołu to hołd dla niezwykłej rodziny muzyków o historii tyleż barwnej, co dramatycznej. Wiłkomirscy byli Polakami osiadłymi w Moskwie, gdzie w początkach XX w. przyszło na świat i zdobywało pierwsze muzyczne doświadczenia rodzeństwo: Kazimierz, Michał i Maria.
Dzieje muzycznej kariery tej trójki splatają się z burzliwą historią dwóch wojen światowych, rosyjskiej rewolucji i polskiego międzywojnia. Kameraliści z zespołu upamiętniającego ich epopeję jako repertuar swojego pierwszego nagrania wybrali kompozycje Antona Areńskiego popularne w czasach kiedy rodzeństwo Wiłkomirskich rozpoczynało swe wspólne występy.
Dedication
Andrejs Osokins to jeden z najbardziej cenionych pianistów łotewskich, osiadły w Londynie laureat prestiżowych konkursów fortepianowych w Leeds, Arthura Rubinsteina, Long-Thibaud i Królowej Elżbiety.
Krytycy opisują jego grę jako bezbłędnie stylową, chwalą jego potężny intelekt i magnetyczną osobowość, szeroką paletę ekspresji dźwiękowej, przekonującą w bardzo różnorodnym repertuarze. Niniejsza płyta prezentuje utwory, które łączy specyficzna oś dedykacji i wzajemnych powiązań, ukształtowanych przez zaprzyjaźnionych genialnych muzyków romantyzmu - Franciszka Liszta oraz Roberta Schumanna. Warto prześledzić te muzyczne związki w niezwykle świadomej interpretacji łotewskiego pianisty.