opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




19 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Jubileusz,TW Lodz 713-19.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-62.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-174.jpg
  • Papiez 131-130.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-219.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-82.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-126.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-481.jpg
  • Turandot 674-109.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-425.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-301.jpg
  • Mozart w WOK 336-65.jpg
  • Papiez 131-169.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-207.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-4366.jpg
  • Mozart w WOK 336-456.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4630.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-62.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-224.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-177.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

44 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

„Simon Boccanegra” w Opera Vlaanderen w Antwerpii

Dyrekcja teatru postanowiła jednak zaufać mu raz jeszcze i, jak się okazało, była to decyzja ze wszech miar słuszna.  Pozornie wydawać by się mogło, że nie będzie w stanie porwać widzów oderwaną od historycznych realiów wizją. Nie ma w niej nawet bezpośrednich odniesień do miasta Genui, w którym autorzy opery umiejscowili akcję, a wymyślone przez Christofa Hetzera stroje - odpowiedzialnego również za scenografię - nie znajdują konkretnego zakotwiczenia w ściśle zdefiniowanym kontekście.

Boccanegra,Antwerpia 5

Zarówno bowiem te przywołujące różne epoki ubiory, jak i posiadająca nieokreślony i tym samym uniwersalny charakter scenografia odwołują się do wyobraźni widza i pozwalają, a nawet zachęcają, do szukania własnych tropów interpretacyjnych. Pomóc mu w tym mają rozmaite zabiegi reżyserskie, jak na przykład subtelne sygnalizowanie pojawiających się w umysłach bohaterów reminiscencji czy kreowanie oscylujących na granicy fantazji czy snu klimatów. Najmocniejszym i emanującym najbardziej intensywną ekspresją obrazem tej pięknej pod względem estetycznym i poetyckiej koncepcji, niejako jej punktem kulminacyjnym, jest scena Rady. Hermann niespodziewanie odtwarza w niej znany nam z malowidła „Ostatnia Wieczerza” Leonarda da Vinci i do złudzenia je przypominający widok siedzących przy stole w zastygłych pozach jedenastu ubranych w togi postaci (jakby apostołów), na których czele znajduje się Simon – Jezus. Złotnik Paolo odgrywa tu rolę Judasza, zaś stojąca w głębi Amelia ucharakteryzowana jest na Matkę Boską. Pieczołowicie ustawione układy ciała i wyrazy twarzy nie tylko wywołują niezwykłe podobieństwo tego scenicznego obrazu do słynnego fresku, lecz przede wszystkim nadają postaci Simona Boccanegry Chrystusowy wymiar, czyniąc z niego apostoła miłości i pokoju. Oprócz tego mamy tu też do czynienia z pewną dwuznacznością pomiędzy podobnie wyglądającymi Amelią Grimaldi i jej matką – wszak obie noszą imię Marii. W pamięci na długo pozostanie jeszcze finałowa sekwencja spektaklu, podczas której ukazana pod postacią młodej i niemalże nagiej dziewczyny zmarła matka Amelii przychodzi po Simona po to, aby go poprowadzić ostateczną drogą śmierci. Siłą omawianej realizacji jest również precyzyjnie ustawiona i porywająco realizowana gra aktorska wszystkich wykonawców, a także reprezentowany przez nich niezwykle wysoki poziom wokalny.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART