GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościValletta International Baroque Festival 2017 (Malta)
Strona 3 z 16
Dyrektorem artystycznym tej zabytkowej i prestiżowej placówki jest otoczony sprawną ekipą Kenneth Zammit Tabona, człowiek sztuki o fascynującej i barwnej osobowości. To właśnie on dba o zapewnienie chętnie tu przychodzącej publiczności wartościowego repertuaru i zapraszanie utalentowanych, zresztą nie tylko lokalnych, ale również cieszących się światową sławą artystów. Cenną zaletą tego teatru są małe wymiary widowni (pięćset miejsc), sprzyjające bliskiemu kontaktowi publiczności z artystami, i jej piękny wystrój, z oryginalnymi malowidłami plafonu i drewnianymi, utrzymanymi w złotym kolorze lożami. I choć ograniczona powierzchnia sceny nie pozwala na wystawianie rozbudowanych dzieł operowych, to przecież dyrektor Tabona nie zaniedbuje sztuki lirycznej, sięgając po dzieła o bardziej kameralnym charakterze. Od dziesięciu lat organizuje nawet każdego roku, zawsze w marcu, swoisty festiwal operowy.
Cieszy się on coraz większą popularnością wśród przybywających z wielu krajów melomanów i turystów, choć jeszcze niestety nie wśród lokalnej młodzieży. Ci ostatni chętniej uczestniczą w spektaklach operowych wystawianych na malutkiej wyspie Gozo. Pokazywane są one w dwóch zarządzanych przez dwie rywalizujące ze sobą rodziny teatrach Astra i Aurora, ufundowanych w latach siedemdziesiątych minionego wieku pod patronatem Leone Philharmonic Society. Zaskoczeniem jest to, że występujący w nich artyści są w większości młodymi amatorami, na których czele zawsze staje występująca gościnnie międzynarodowa gwiazda. Niekiedy na tych dwóch scenach pojawiają się też słynne zespoły baletowe z Paryża, Nowego Jorku czy Mediolanu. Podobnie jak polityczna historia Malty, tak i jej muzyczna przeszłość i teraźniejszość jest powszechnie prawie zupełnie nieznana. Miłośnicy sztuki operowej z pewnością słyszeli o słynnym tenorze Josephie Calleja, choć prawdopodobnie nie wiedzą, że urodził się on w maltańskiej miejscowości Attard i że - po odkryciu przez innego maltańskiego tenora Paula Asciaka - zadebiutował w roli Macduffa (Makbet Verdiego) na wzmiankowanym festiwalu na wyspie Gozo. A kto na przykład słyszał o Charles Camillierim (1931–2009), kompozytorze o międzynarodowym przecież uznaniu, którego oparte na tradycyjnej muzyce folkloru maltańskiego utwory rozbrzmiewają w salach koncertowych całego świata? W 1955 roku skomponował on osadzoną w historycznym kontekście wielkiego oblężenia Malty (w szesnastym wieku, przez Turków osmańskich wraz z wojskami sojuszników) operę The Maltese Cross, do której libretto napisał Peter Serracino Inglott (1936 – 2012), profesor filozofii, ksiądz, wybitny znawca sztuki i literatury, wielki meloman, autor licznych librett operowych. Nie sposób też nie przywołać nawet na Malcie nie przez wszystkich znanego kompozytora Giuseppe Frendo (1810–1884), pochodzącego z muzycznej rodziny zamieszkałej w Vittoriosa (czyli Birgu - jednym z Trzech Miast). |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |