GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościValletta International Baroque Festival 2017 (Malta)
Strona 16 z 16
Program przywieziony na Maltę przez francuski ansambl Le Banquet Céleste, prowadzony przez swego założyciela kontratenora Damiena Gullona, został w całości wypełniony utworami czeskiego kompozytora Jana Dismasa Zelenki (1679–1745), a dokładniej mówiąc jego wykonywanymi naprzemiennie Lamentacjami i Responsoriami. Taki układ programu pozwolił osiągnąć przejmujący kontrast pomiędzy mistrzowskim kontrapunktem Responsoriów i subtelnym dozowaniem arii i arioso w Lamentacjach. W ich interpretacji wszystko opierało się na wokalnych walorach występujących solistów (oprócz Gullona byli to: Céline Scheen - sopran, Paul Agnew - tenor i Benoît Arnould - bas) i pełnym wyrazu akompaniamencie zespołu instrumentalnego. Wreszcie ostatni koncert, w jakim dane mi było podczas tego Festiwalu uczestniczyć, był poświęcony twórczości Luigi Boccheriniego (1743–1805). Muzycy z zespołu Accademia Ottoboni czarowali zgromadzoną w salonie Muzeum Archeologii publiczność w Divertimento G463 oraz Kwintetach G451 i G436, w których szczególnie ważna rola przypada fletowi. Wyjątkowo świeżo i dynamicznie wypadło wręcz żywiołowe wykonanie ostatniej pozycji programu, którą był wieloczęściowy kwintet Musica notturna nelle strade di Madrid. Jak sugeruje sam tytuł Boccherini starał się w nim oddać atmosferę panującą na ulicach pogrążonego w zmroku Madrytu. Kompozytora wyraźnie inspirowała nostalgia za nocnym życiem tak bliskiej mu hiszpańskiej stolicy: za bijącymi w jej kościołach i wzywającymi wiernych na wieczorną modlitwę dzwonami, za rytmami tańców tamtejszej młodzieży, za śpiewającymi swoje tradycyjne viellas de rueda niewidomymi żebrakami czy za wieczornym sygnałem granym przez żołnierzy z lokalnego garnizonu. Te wszystkie dźwięki i klimaty są w tej kompozycji przywoływane w niezwykle sugestywny i atrakcyjny dla słuchacza sposób. Tym bardziej zatem dziwi fakt, że za swojego życia Boccherini spotkał się ze strony wydawcy z odmową publikacji tej intrygującej kompozycji, pod pretekstem, że poza granicami Hiszpanii nikt nie będzie jej w stanie poprawnie zagrać ani właściwie zrozumieć. Rzeczony koncert przekonująco udowodnił, że ów wydawca całkowicie się w swojej ocenie pomylił. Valetta International Baroque Festival 2017 dobiegł końca, wszakże jego dyrektor Kenneth Zammit Tabona był już w stanie rozprowadzić wśród słuchaczy gotowy program na przyszłoroczną edycję tego wzbudzającego od paru lat coraz większe zainteresowanie przedsięwzięcia. Stanowi ono ważny filar niezwykle bogatego i wciąż dynamicznie się rozwijającego życia kulturalnego tego małego państwa, które właśnie objęło przewodnictwo w Unii Europejskiej, i jego stolicy Valetty, która w przyszłym roku będzie Europejską Stolicą Kultury. Leszek Bernat |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |