GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowości„Potępienie Fausta” w Opéra Royal de Wallonie
Strona 4 z 5
Chyba pierwszym, który celnie zdefiniował naturę tej kompozycji był francuski pisarz Jules Janin, który już w roku 1846 napisał, że Potępienie Fausta „nie jest dramatem, lecz marzeniem poety, myśliciela czy wielkiego artysty, który ujrzał Małgorzatę i Fausta w taki sposób, w jaki Hamlet dostrzegł ducha okiem swojej duszy”. Na zakończenie tych uwag warto jeszcze dodać, że w przypadku omawianej pozycji mamy do czynienia z rodzajem patchworku stylistycznego, na który składają się recytatywy i arie, a zarazem fragmenty symfoniczne i choreograficzne, a także ballada dramatyczna czy oratorium (finałowe Pandemonium). Nie ma tutaj uwertury ani dynamicznych relacji pomiędzy protagonistami, a dramaturgiczną akcję zastępują momenty poetyckich opisów.
Niedawno relacjonowałem w tym miejscu niezwykle interesujące, choć dość kontrowersyjne realizacje dzieła Berlioza w teatrach operowych w Lyonie i Paryżu. Mam również w pamięci szeroko dyskutowaną inscenizację Oliviera Py w Grand-Théâtre w Genewie z 2008 roku i tym chętniej postanowiłem poznać kolejną propozycję sceniczną, tym razem przygotowaną przez placówkę w belgijskim Liège. Moje zainteresowanie było tym większe, że trudnego zadania podjął się legendarny już włoski śpiewak operowy i zarazem aktor Ruggero Raimondi, znany w Polsce między innymi za sprawą udziału w filmie Andrzeja Żuławskiego „Borys Godunow”. Od razu trzeba powiedzieć, że jego obraz sceniczny posiada wiele atutów: jest dynamiczny, atrakcyjny z plastycznego punktu widzenia (dekoracje Daniel Bianco, stroje Jesús Ruiz, oświetlenie Albert Faura), pozbawiony „martwych” momentów. Jego wizja rozwija się w płynnym stylu, a dzięki szybko następującym po sobie i często zmieniającym się odsłonom uwaga widza utrzymywana jest w stałym napięciu. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |