opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




26 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Mozart w WOK 440-40.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-116.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-207.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-258.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4338.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-237.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-28.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-153.jpg
  • Mozart w WOK 93-28.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-96.jpg
  • Mozart w WOK 336-456.jpg
  • Mozart w WOK 336-8.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-96.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-325.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-108.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-126.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-110.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-441.jpg
  • Mozart w WOK 336-159.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-4366.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

83 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Wskrzeszenie zapomnianej opery Antonio Sacchiniego we Francji

Do Paryża został zaproszony przez królową Marię Antoninę zaraz po wyjeździe Glucka i to właśnie on przejął w pewnym sensie po tym ostatnim rolę przeciwnika Picciniego. Niezależnie jednak od rywalizacji pomiędzy ową dwójką włoskich kompozytorów, trzeba podkreślić, że to oni ożywili nieco już skostniałą barokową tragedię liryczną we Francji, wnosząc do niej wiele elementów włoskiej gramatyki muzycznej. Widać to zresztą wyraźnie w Chimène ou Le Cid, zręcznie przeplatającym akompaniowane recytatywy o mocnym wydźwięku dramatycznym – były one specjalnością Sacchiniego - z licznymi arioso, paroma ariami da capo czy rozbudowanymi interwencjami - zwłaszcza w drugim akcie - chóru.

Chimene ou Le Cid 3

Prowadzący przedstawienie rzeczonej opery w podparyskim Théâtre de Saint-Quentin-en-Yvelines Julien Chauvin i odpowiedzialna za realizację sceniczną reżyserka Sandrine Anglade (która ma już w swoim dorobku wystawienie oryginalego dramatu Corneille’a) postanowili pokazać dzieło Sacchiniego w całości, bez antraktu, decydując się jedynie na opuszczenie końcowego baletu. Można tu mówić o powtórnej kreacji Chimène ou Le Cid, ponieważ realizatorzy przedstawienia pracowali tu na nowej, specjalnie na tę okazję przez wspomniane Centrum Muzyki Barokowej w Wersalu przygotowanej edycji partytury. Dzięki niej możemy zachwycić się wyjątkowo teatralnym charakterem tej dynamicznej i pełnej życia muzyki, w której instrumenty wydają się przywoływać wzburzone emocje i wewnętrzne zmagania protagonistów, zaś łamiące się, zderzające ze sobą, oddające stany wahania czy powstrzymywany płacz głosy prowadzą na przemian tragiczną narrację. Reżyserka wyznaje, że owa interakcja pomiędzy orkiestrą i głosami zadecydowała o kształcie proponowanej przez nią wizji scenicznej. Otóż podzieleni na dwie grupy muzycy są rozmieszczeni po obu stronach sceny i stanowią integralną część spektaklu, odgrywając w ten sposób ważną rolę w opowiadanej historii.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART