Przegląd nowości

Antologia dawnej muzyki polskiej w Paryżu

Opublikowano: niedziela, 15, styczeń 2017 12:15

24 stycznia w Ambasadzie Polskiej w Paryżu odbędzie się uroczysta prezentacja nagrań płytowych poświęconych dawnej muzyce polskiej, zorganizowana przez firmującą to przedsięwzięcie wytwórnię K617-Chemins du Baroque oraz aktywnie ów projekt wspierający i promujący Instytut Polski w Paryżu. Rzeczoną prezentację, stanowiącą ważne wydarzenie muzyczno-kulturalne, swoim honorowym patronatem objął pełniący obecnie funkcję chargé d’affaires we Francji Pan Dariusz Wiśniewski.

Antologia muzyki dawnej 1

„Salve festa dies: L’éclat de la musique sacrée au temps de la dynastie Vasa” - bo takim tytułem opatrzona została wspomniana kolekcja - to premierowy projekt fonograficzny z muzyką z dawnej Polski, unikalna antologia muzyki polskiej XVII wieku. Zebrany w nim materiał muzyczny, w wykonaniu Les Traversées Baroques pod kierunkiem Etienne’a Meyera i Judith Pacquier, prezentuje splendor muzyki sakralnej w Polsce za czasów dynastii Wazów. Album wydany przez wytwórnię płytową K617 - Chemins du Baroque tworzą cztery płyty.


Trzy pierwsze to znane, wydane wcześniej płyty monograficzne, poświęcone poszczególnym kompozytorom: „Virgo prudentissima” (Marcin Mielczewski); „Ortus de Polonia” (Mikołaj Zieleński) i „Kaspar Förster, un novateur à Gdańsk”.

Antologia muzyki dawnej 3

Czwarta, premierowa płyta, „Vari concerti sacri” jest wyborem utworów wokalnych i instrumentalnych skomponowanych w okresie panowania Wazów w Polsce przez m.in. Mikołaja Zieleńskiego, Adama Jarzębskiego, Marcina Wronowicza, Franciszka Liliusa i Stanisława Sylwestra Szarzyńskiego. Boks tworzy unikalną na skalę europejską antologię muzyki polskiej XVII wieku.


Wydanie, którego wyszukaną oprawę graficzną zaprojektował Grzegorz Laszuk, zawiera obok płyt książeczkę z esejem prof. Barbary Przybyszewskiej-Jarmińskiej, wybitnej ekspertki w dziedzinie muzyki baroku, oraz teksty utworów wokalnych w języku oryginału i tłumaczeniach.

Antologia muzyki dawnej 2

Projekt ten jest jednym z projektów fonograficznych przygotowanych dzięki współpracy Instytutu Adama Mickiewicza z zagranicznymi wytwórniami oraz muzykami specjalizującymi się w wykonawstwie historycznym. Projekty te są ważnym elementem pracy Instytutu Adama Mickiewicza służącej przywracaniu dawnego repertuaru muzycznego tworzonego na ziemiach polskich i wprowadzaniu go do międzynarodowego obiegu dzięki inspirowaniu i wspieraniu wykonań tej muzyki przez czołowe europejskie zespoły.

                                                                             (inf. własna)