Przegląd nowości

CD – „Oberża pod dzikiem” i „Jeźdźcy ku morzu”

Opublikowano: wtorek, 10, styczeń 2017 10:48

AT THE BOAR'S HEAD

20.Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena, jaki odbył się w Warszawie w marcu 2016, pozostawił m.in. nagranie opery (a właściwie interludium muzycznego) Gustava Holsta „Oberża pod dzikiem”. Premiera warszawska była jednocześnie prapremierą światową tego utworu w jednym akcie. Było to wykonanie koncertowe (w pełnej wersji partytury). Gustav Holst (1874-1934) mówił, iż „opera ta napisała się sama, właściwie przypadkiem”.

CD Holst,Williams 1

Interesując się folklorem zauważył czytając szekspirowskiego „Henryka IV”, iż jedna z melodii pasuje do słów wyczytanych właśnie w utworze Szekspira. Czytając dalej stwierdził, że takich zbieżności jest więcej. Wybrał te, których bohaterem jest żołnierz samochwała Falstaff. I tak powstała ta omawiana opera. Jej treścią jest dialog Księcia z Falstaffem. Uogólniając „twórczość Holsta nie nosi znamion nowatorstwa, jest jednak przejawem wysoce indywidualnego podejścia do romantycznej spuścizny” (Zb. Zając, Encyklopedia Muzyczna, PWM). Wykonawcy, to Sinfonietta Warszawskiej Opery Kameralnej oraz soliści interpretatorzy głównych ról: samoański, urodzony w Nowej Zelandii baryton Jonathan Lemalu (Falstaff), angielski tenor Eric Barry (Książę), Amerykanka Kathleen Reveille, piękny mezzosopran (Dorota). Operę wypełnia właściwie dialog Księcia i Falstaffa. Całością dyryguje Łukasz Borowicz.


RIDERS TO THE SEA

Jest to druga po wcześniej omówionym utworze Holsta, tym razem też jednoaktowa opera, ale Ralpha Vaughana Williamsa (1872-1958). Kompozytor ten, także wielki miłośnik angielskiego folkloru (podobnie jak jego długoletni przyjaciel, Gustav Holst) wybitnie przyczynił się do odradzania tego gatunku. Stąd wzięło się indywidualne zabarwienie jego całej muzyki. Prezentowana na płycie opera sięga do tematyki morskiej, bardzo popularnej w literaturze brytyjskiej (by wymienić tylko Elgara, Deliusa czy Brittena).

CD Holst,Williams 2

Libretto autorstwa samego kompozytora, oparte na sztuce Johna Millingtona Synge'a, opiewa zmagania człowieka z morzem, które „wszystko odbiera”. Jest to historia kobiety, żony, matki, która w morzu straciła teścia i pięcioro synów. Opera mieści się w nurcie tzw. opery literackiej. Prawie całość partii muzycznych to udramatycznione recytatywy. W muzyce słyszymy majestatyczne napięcia, a także znajdujemy odniesienia do chorału gregoriańskiego. W oprawie muzycznej kompozytor preferuje obój, rożek angielski i fagot. Solowe partie wokalne to właściwie „festiwal” głosów żeńskich (m.in. mezzosopran polski, Anna Fijałkowska). Solistom towarzyszy Kameralny Chór Żeński Filharmonii Narodowej oraz Sinfonietta Warszawskiej Opery Kameralnej. Dyryguje Łukasz Borowicz.

                                                                                            Jacek Chodorowski