GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościFilozoficzny testament Janaczka w Opéra national du Rhin w Strasburgu
Strona 5 z 5
Ta urzekająca wizja dużo zawdzięcza świetnie ze sobą współpracującemu zespołowi wykonawców, na którego czele stoi interpretująca z wdziękiem i zabawną zadziornością rolę Lisiczki Elena Tsallagova, rosyjska sopranistka o mocnym głosie, który jednak w scenie śmierci wzruszająco ilustruje powoli gasnące życie. U jej boku z powodzeniem występuje interpretująca partię Lisa szwajcarska mezzosopranistka Sophie Marilley, emanująca zapałem i dynamizmem, porywająca pełnym zaangażowaniem scenicznym.
Nieokrzesanym Leśniczym jest niemiecki baryton Oliver Zwarg, który potrafi też odnaleźć melancholijne tony we frazach o wyraźnie lirycznym zabarwieniu. Dużo satysfakcji dostarcza również słuchanie - i oglądanie - czeskiego barytona Martina Bárta w roli Kłusownika Harašty, belgijskiego tenora Guya de Mey w partii Nauczyciela i włosko-hiszpańskiego barytona Enrika Martineza-Castignaniego wcielającego się w postać Proboszcza.
Stojący na czele Orkiestry Filharmonicznej Strasburga holenderski dyrygent Antony Hermus nadaje muzyce Janaczka lekkość, przezroczystość i spontaniczność, podtrzymując zarazem nieustannie tak bardzo tutaj potrzebne napięcie. Jego interpretację cechuje wyjątkowa dbałość o zachowanie tak ważnej dla kompozytora zgodności muzyki z brzmieniem języka czeskiego. Hermus pokazuje też, że kreowanie odpowiednich klimatów dźwiękowych służy na pierwszym miejscu podkreślaniu uczuć i przeżyć poszczególnych protagonistów. W ten sposób dźwiękowe przywoływanie natury nie pełni tu jedynie ilustracyjnej roli, lecz sprzyja filozoficznej refleksji nad sensem naszego istnienia. Leszek Bernat |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |