opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




12 maj 2024       


Wydarzenia

  • Mistrz i Malgorzata 347-39.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4162.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-100.jpg
  • Papiez 131-48.jpg
  • La Fenice 68-88.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-252.jpg
  • Mozart w WOK 329-310.jpg
  • Manru 669-236.jpg
  • La Fenice 68-188.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-96.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-153.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4687.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-348.jpg
  • Mozart w WOK 524-49.jpg
  • Mozart w WOK 440-68.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-237.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-318.jpg
  • Papiez 131-178.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-23.jpg
  • Mozart w WOK 336-437.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

29 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Magda Gessler opery polskiej

Zupełnym nieporozumieniem była reżyseria. Wszak to opera historyczna („… pod Marengo Napoleon pobił nas”). Akcja toczy się w Rzymie (kościół Sant’ Andrea della Valle, Palazzo Farnese, Castel Sant’ Angello). Na scenie niczego takiego nie było. Ale to już kolejny fatalny spadek po poprzedniej dyrekcji.

Kolejnym kuriozum była epizodyczna postać Cesare Angelottiego, który znika już w połowie I aktu i popełnia samobójstwo, o czym dowiadujemy się w akcie II („Angelotti wyśledzony sam się zabił”). Aż tu w III akcie ten sam artysta, w tej samej fryzurze i niemal tak samo ubrany wychodzi na scenę i tym samym głosem, jak wrona po grypie, sugeruje że jednak przeżył wszystko i natychmiast objął posadę… strażnika więziennego. Dla uniknięcia takich bezsensów potrzebny jest właśnie dyrektor artystyczny.

Spektakl uratowała w partii tytułowej wspaniała kreacja Anny Wiśniewskiej-Schoppa. Wprawdzie zaproponowana przez reżysera postać nie ma nic wspólnego z wielka tradycją interpretacji tej roli przez największe soprany ostatniego stulecia, ale Wiśniewska-Schoppa to najgodniejsza kontynuatorka bytomskich gwiazd w roli Toski począwszy od Calmy, Lachetówny, Rozelówny, Vardii i Stokowackiej. Jest wszakże od nich młodsza, piękniejsza, ma fascynujący głos i żadnych problemów aktorskich. Drugą postacią ratującą ten spektakl był Adam Woźniak w roli Scarpii. To mój największy dyrektorski wyrzut sumienia. Przed laty debiutował u nas w Poznaniu i ja nie umiałem widocznie przewidzieć jego potencjalnych możliwości. Rozstaliśmy się bodaj po roku. Tymczasem Woźniak okrzepł, dojrzał, dysponuje sceniczną charyzmą, wspaniałym barytonem i aktorstwem wysokiej próby.

Pora kończyć te dywagacje przy okazji 80-tych urodzin Tadeusza Kijonki obchodzonych w Operze Śląskiej. Po przeszło 50-ciu latach kierownictwa literackiego, stał się jej niekwestionowanym filarem, równym najwybitniejszym postaciom tej sceny.

Czytając dzisiejszy tekst myślę, iż mają rację osoby które twierdzą, że stopniowo przejmuję rolę Magdy Gessler opery polskiej. Chciałbym bowiem, aby przed każdym jej spektaklem można było powiedzieć: Smacznego!

                                                                    Sławomir Pietras


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART