opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




13 maj 2024       


Wydarzenia

  • Jubileusz Paprockiego 690-78.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-174.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-318.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-311.jpg
  • Mozart w WOK 329-240.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-177.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-39.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-23.jpg
  • Grzesinski Marek 85-473.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-252.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-168.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4710.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-1.jpg
  • Mozart w WOK 93-28.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-25.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-106.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-134.jpg
  • Mozart w WOK 329-282.jpg
  • La Fenice 68-188.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4338.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

32 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Płyta „Wielka wojna w Marsyliankach”

Niemożliwym jest opisanie tutaj niezwykle skomplikowanych i zawiłych losów rzeczonej kompozycji, wspomnijmy więc tylko o tym, że bardzo szybko dotarła ona na południe Francji i została tam „zaadoptowana” jako pieśń marszowa przez konfederatów-wolontariuszy, którzy w czerwcu wyruszyli w kierunku Paryża. Kiedy w końcu przybyli do stolicy i 30 lipca 1792 roku zaśpiewali swój hymn w ogrodach Tuileries, słuchacze nazwali go spontanicznie „Hymnem Marsylijczyków”. Z kolei z okazji mającego miejsce w Operze wieczoru kompozytor François-Joseph Gossec na nowo go zharmonizował, a już w następnym roku Konwent Narodowy uznał Marsyliankę (bo taką przyjęto nazwę) za oficjalny hymn. Pomimo jednak tego oficjalnego dekretu, nigdy przecież nie zniesionego, praktycznie przez cały dziewiętnasty wiek ten statut hymnu był stale podważany. Wprawdzie w roku 1830 Hector Berlioz dokonał jego nowej aranżacji, a w czasie rewolucji 1848 roku słynna aktorka Rachel deklamowała słowa hymnu w Théâtre Français. Ponieważ wszakże w czasach II Republiki stał się on rewolucyjnym symbolem, to został powtórnie zakazany przez II Cesarstwo Francuskie. Niechętnie również przyjmowano Marsyliankę na początku III Republiki, a już szczególnie wrogo traktował ją w czasie drugiej wojny światowej rząd Vichy. I dopiero powojenna konstytucja Francji przywróciła jej w końcu pierwotny statut.

Podkreślić trzeba, że w trakcie dwóch wojen światowych, w zależności od różnych dramatycznych wydarzeń, Marsylianka była obiektem najróżniejszych adaptacji i przywłaszczeń. Oznacza to, że jej melodia służyła do pisania nowych piosenek, które dzięki temu były łatwiejsze do zapamiętania przez duże grupy ludzi i w ten sposób szybciej zyskiwały popularność. Te piosenki powstawały „na gorąco” i stały się interesującym świadectwem mentalności ich autorów i słuchaczy. Tym bardziej dziwić może fakt, że do tej pory żadna z nich nie została utrwalona w formie płytowej. Podjęła się tego dopiero teraz firma Editions Hortus, a do współpracy zaprosiła znanego francuskiego barytona Jean-Philippe’a Lafont’a i pianistę Cyrille’a Lehna. Na wydanym właśnie krążku, zatytułowanym „Wieka wojna w Marsyliankach”, zarejestrowali oni dwadzieścia jeden utworów, które niewątpliwie mają bardziej historyczną niż artystyczną wartość. Niezależnie od tego dobrze się jednak stało, że ta specyficzna twórczość została przywrócona zbiorowej pamięci.

                                                                                  Leszek Bernat


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART