Przegląd nowości

Konferencja w Operze Wrocławskiej

Opublikowano: poniedziałek, 17, październik 2016 15:47

12 października odbyła się konferencja prasowa na której nowy dyrektor Opery Wrocławskiej Marcin Nałęcz-Niesiołowski przedstawił swoich najbliższych współpracowników oraz zapoznał z planem premier na najbliższy sezon w którym zobaczymy:

Opera Wroc awska 736-149

Giuseppe Verdi: Il Trovatore (16.12.2016)

kierownictwo muzyczne: Marcin Nałęcz-Niesiołowski, reżyseria: Andrejs Žagars, scenografia: Reinis Dziudzilo, kostiumy: Kristine Pasternaka, światło: Kevin Wyn-Jones. Zrealizowano we współpracy z Łotewską Operą Narodową w Rydze.

Johann Strauss: Bal u księcia Orlovskiego (30.12.2016)

kierownictwo muzyczne: Marcin Nałęcz-Niesiołowski, scenariusz i reżyseria: Adam Frontczak, w roli księcia Orlovskiego: Aldona Jankowska


Wolfgang Amadeus Mozart: Zaczarowany czarodziejski flet

(na podstawie „Czarodziejskiego fletu”) (10.02.2017)

reżyseria, inscenizacja, reżyseria produkcji multimedialnych: Beata Redo-Dobber, scenografia i kostiumy: Zofia de Inez, światło: Maciej Igielski

Rodion Szczedrin: Suita Carmen/Manuel de Falla: El amor brujo (25.03.2017)

kierownictwo muzyczne: Marcin Nałęcz-Niesiołowski, choreografia: Jacek Tyski/Robert Bondara

Wolfgang Amadeus Mozart: Requiem d-moll (13.04.2017)

kierownictwo muzyczne: Marcin Nałęcz-Niesiołowski, choreografia: Jacek Tyski

Giacchino Rossini: La Cenerentola (28.04.2017)

reżyseria: Irina Brook, scenografia: Noëlle Ginefri, kostiumy: Sylvie Martin-Hyszka. Zrealizowano we współpracy z Thetare Champs-Elysées w Paryżu

Robert Kania: Ngoma – tańczący słoń (16.05.2017)

interaktywny spektakl taneczny dla dzieci w dwóch aktach, scenariusz, reżyseria i choreografia: Karol Urbański, muzyka: Robert Kania/collage muzyczny, kostiumy: Tiana Jovanovic, scenografia: Wacław Ostrowski, reżyseria świateł: Maciej Igielski

Maciej Małecki: Pchła szachrajka (1.06.2017)

reżyseria: Anna Seniuk, scenografia: Anna Sekuła, choreografia: Weronika Pelczyńska, światło: Katarzyna Łuszczyk

Cherles Gounod: Faust (23.06.2017) HALA STULECIA

kierownictwo muzyczne: Marcin Nałęcz-Niesiołowski, reżyseria, inscenizacja, scenografia i ruch sceniczny: Beata Redo Dobber, choreografia: Jacek Tyski


Marcin Nałęcz-Niesiołowski, dyrektor Opery Wrocławskiej

urodził się w 1972 roku w Gdyni. W roku 1996 z wyróżnieniem ukończył studia w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie dyrygentury symfoniczno-operowej prof. Bogusława Madey’a.

Nalecz Niesiolowski Marcin 725-201

Od stycznia 1997 do kwietnia 2011 roku pełnił funkcję dyrektora naczelnego i artystycznego Filharmonii Białostockiej, a następnie, od 2005 roku, Opery i Filharmonii Podlaskiej. Artysta prowadzi ożywioną działalność koncertową, współpracując z czołowymi teatrami operowymi i orkiestrami filharmonicznymi w kraju. Występuje także na wielu estradach świata – w USA, Wielkiej Brytanii, Korei, Meksyku, Maroku, Hiszpanii, Estonii, Finlandii, Litwie, Łotwie, Ukrainie, Rosji, Białorusi, Niemczech, Szwecji, Francji, Belgii i Portugalii. Jest także dyrektorem artystycznym i dyrygentem Warszawskiej Orkiestry Kameralnej „Filharmonia” oraz dyrygentem gościnnym Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie. Wraz z Orkiestrą Opery i Filharmonii Podlaskiej zrealizował liczne tournées zagraniczne. W sierpniu 2005 roku z pianistą Stanisławem Drzewieckim wystąpił w Parlamencie Europejskim w Brukseli w koncercie inaugurującym obchody 25. rocznicy powstania „Solidarności”. W czerwcu 2006 roku poprowadził wykonanie „Jutrzni” Krzysztofa Pendereckiego w Smolnym Soborze w Sankt Petersburgu z udziałem solistów i chórów rosyjskich.


W 2009 roku wystąpił w Berwald Halle w Sztokholmie i siedzibie Orkiestry Symfonicznej w Goeteborgu. W grudniu 2009 roku Orkiestra Opery i Filharmonii Podlaskiej pod jego batutą zagrała koncerty w Wielkiej Brytanii, gdzie w ramach obchodów Roku Polskiego „Polska! Year”, wystąpiła w londyńskiej Cadogan Hall, a także w Royal College of Music.

Artysta często włącza do swoich programów koncertowych utwory polskich kompozytorów, w tym dzieła twórców mniej znanych, tworzących na emigracji. Jego nagrania dzieł Aleksandra Tansmana i Zygmunta Stojowskiego spotkały się z bardzo dobrym przyjęciem w kraju (nominacje do Fryderyka) i za granicą (płyta z utworami Stojowskiego w lutym 2009 otrzymała prestiżową nagrodę Editor's Choice Gramophone). W kwietniu 2012 otrzymał nagrodę „Fryderyk” za album z dziełami Ignacego Jana Paderewskiego – Koncertem fortepianowym i Fantazją polską.

Marcin Nałęcz-Niesiołowski posiada bogaty dorobek fonograficzny, ponad 25 płyt CD/DVD. Dokonał też szeregu nagrań radiowych i telewizyjnych oraz muzyki filmowej (m.in.: M. Zielińskiego, W. Pawlika, J. A. P. Kaczmarka, Z. Preisnera). Drugim torem jego zainteresowań i działalności artystycznej jest śpiew solowy, który ukończył w Akademii Muzycznej w Łodzi pod kierunkiem prof. Leonarda Andrzeja Mroza.

Artysta jest laureatem wielu nagród i wyróżnień – otrzymał m.in. nagrodę Ministra Kultury „Ad Astra” ufundowaną dla młodych, utalentowanych twórców kultury (2001), Srebrny Krzyż Zasługi za wkład w rozwój kultury narodowej i osiągnięcia w pracy zawodowej (2004) oraz Srebrny Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” (2006).

W 2007 roku w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie uzyskał stopień doktora nauk muzycznych, a następnie w 2010 roku doktora habilitowanego. W październiku 2012 rozpoczął pracę na stanowisku profesora Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, prowadząc klasę dyrygentury symfoniczno-operowej. 4 czerwca 2014 roku, w obecności m.in.: Prezydenta RP Bronisława Komorowskiego i Prezydenta Stanów Zjednoczonych Ameryki Baracka Obamy oraz innych znamienitych gości, podczas uroczystego koncertu na Placu Zamkowym w Warszawie, podsumowującym obchody 25-lecia Wolności, poprowadził prawykonanie kantaty „Wolność” Włodka Pawlika. W listopadzie 2014 roku poprowadził premierowe przedstawienie baletu „Rok 1914” w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej, a w lutym 2015 roku, w Operze Wrocławskiej, premierę „Eugeniusza Oniegina” Piotra Czajkowskiego. W kwietniu 2016 otrzymał kolejnego „Fryderyka” w kategorii „Album roku muzyka współczesna” za płytę „Symphony of Providence” Pawła Łukaszewskiego. W listopadzie 2016 roku ponownie poprowadzi premierę baletową w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej m.in.: z utworem „Chroma” Joby Talbota, w choreografii Wayne McGregora, oryginalnie wystawionym w Royal Opera House w Londynie. Oprócz Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie artysta współpracuje z Operą Krakowską i Teatrem Wielkim w Poznaniu.

                                                                                           (inf. własna)