opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




24 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Papiez 131-192.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-296.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-301.jpg
  • Manru 669-136.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-174.jpg
  • Papiez 131-123.jpg
  • Papiez 131-169.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 454-239.jpg
  • Mozart w WOK 440-68.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-81.jpg
  • Mozart w WOK 336-365.jpg
  • Mozart w WOK 329-113.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-17.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-311.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-157.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4619.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-441.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-62.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-56.jpg
  • Turandot 952-426.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

39 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Bach w plasterkach

Nie wszystko co barokowe jest Bachem, ale moda na muzykę historycznie poinformowaną powoduje, że rozmaite utwory z tej pięknej epoki, a także czasów postępujących, stają w szranki z kompozytorem wszechczasów na zasadzie równoważności. Niech i tak będzie, choć moda, jak to moda, miewa swoje odpały. Jak grać na instrumentach historycznych, jakich strun i smyków używać, jak trzymać instrument i co z tego wynika. Najbardziej oryginalną drogę do tego „celu” znalazł hiszpański skrzypek, dyrygent, kreator wydarzeń muzycznych Jorge Jimenez – grał całkiem klasycznie ubrany w czarny smoking, ale bez butów – boso. Jego wykonanie pociętej na kawałki 2. Sonaty skrzypcowej Bacha zbiegło się ze swobodnymi improwizacjami, które rozpoczęły koncert, gdy sala wypełniona publicznością była jeszcze bardzo rozgadana. Do dosyć zawadiackiego pomysłu stworzenia własnego Misterium Męki Pańskiej artysta dołożył utwory Tomasa Luisa de Victoria śpiewane przez Capellę Cracoviensis oraz jako dodatkowy „plasterek muzyczny” Malinconię Eugene Ysaye’a. Aby to wszystko połączyć w całość wybrał dosyć prowokacyjny tekst Ewangelii wg Jezusa Chrystusa portugalskiego Noblisty Jose Saramago, który dał do aktorskiego odczytania modernistycznej aktorce Magdalenie Cieleckiej, w równie prowokacyjnie czerwonej sukni.

Swidnica,Pasja

Można jednak za czołowe wydarzenie XVII Festiwalu Bachowskiego w Świdnicy uznać koncert francuskiego zespołu Cafe Zimmermann utworzonego na pamiątkę barokowej lipskiej kawiarni, w której Bach wykonał po raz pierwszy m.in. zabawną Kantatę o kawie. Grali koncerty instrumentalne swego domyślnego patrona, wszystko znane hity, nie tylko stylowo, ale na tyle swobodnie, że czuło się przyjemność muzykowania. Nie było tutaj najważniejsze, czy wiolonczela ma nóżkę, a skrzypce podstawkę na barku i pod brodę. Można się było rozkoszować niezwykłą barwą zabytkowego oboju miłosnego w rękach  i ustach Susanne Regel.

Czy było takim wydarzeniem spotkanie z połączonymi zespołami Le Poeme Harmonique i  Capella Cracoviensis pod dyrekcją Vincenta Dumestre w cudownym Kościele Pokoju – można sobie stawiać taki problem. Zamiast geniusza niemieckiego – Bacha, pojawił się geniusz włoski – Monteverdi, ale tylko w jednym utworze. Resztę programu wypełniły włoskie i francuskie utwory z epoki rozmaitej wartości, za to wykonywane z nadmiernym nabożeństwem. Kiedy więc Capella Cracoviensis śpiewała Jubilate Deo Guillaume Bouzignaca, to te znaczące słowa wymawiano – pewnie za sugestią prowadzącego koncert – „żibilate deo”.  Wymowa łacińskich testów w utworach kompozytorów rozmaitych wyznań i narodowości jest zresztą słabą stroną Capelli, bo we Mszy C-dur Haydna część zespołu (głosy męskie) wymawiały te same frazy „propter magnam”, zaś soprany „propter maniam”.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART