Przegląd nowości

„Czarna maska” Krzysztofa Pendereckiego w Operze Bałtyckiej i Teatrze Wielkim - Operze Narodowej

Opublikowano: piątek, 11, marzec 2016 15:08

Czarna maska Krzysztofa Pendereckiego to jedno z największych współczesnych arcydzieł operowych. Opera Bałtycka wystawi ją po raz pierwszy 20 marca 2016 roku w reżyserii i inscenizacji Marka Weissa. Publiczność zobaczy ten spektakl także podczas premiery w Warszawie - 31 marca 2016 roku w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej.

Czarna maska,plakat

„Apokaliptyczna wizja zagrożeń wiszących nad kulturą europejską w sposób wstrząsający koresponduje z ostatnimi wydarzeniami. Jeśli weźmiemy pod uwagę, że mija właśnie trzydzieści lat od światowej prapremiery dzieła w Salzburgu, to uderza profetyczna siła zawarta w tej wywiedzionej z opowiadania Hauptmanna historii skromnej uroczystości w domu prowincjonalnego burmistrza, która przekształciła się w zwiastun zagłady naszej mieszczańskiej cywilizacji, zagłady która nie wynika z igraszek ślepego losu, lecz z naszej konkretnej winy.

To przekonanie, że rozwój wydarzeń związany jest z aktami złej lub dobrej ludzkiej woli jest bliskie twórcom Opery Bałtyckiej i wiąże się z ich decyzjami artystycznymi i interpretacją starannie wybranych dzieł do budowy repertuaru. Wśród nich Czarna maska staje się jednym z najdonioślejszych składników i największych wyzwań dotyczących trudności i jakości wykonawczych”.

 


„To moje pożegnanie z Operą Bałtycką. Być może jest to moje pożegnanie z operą w ogóle. Pewnie nie wszystkich to interesuje, ale zwierzam się z tego, by chociaż częściowo wytłumaczyć się z „funeralnej mszy”, jaką jest dla mnie ten spektakl.

To jest również moje pożegnanie z Europą, którą kochałem, i którą – wspólnie z milionami wierzących w jej idee – starałem się budować przez całe życie. Mój wkład jest skromny, ale nieskalany wątpliwościami w sens tego budowania. Ostatnio jednak dostrzegam fałszywe założenia,

jakie budowniczym Europy przyświecały od upadku komunizmu. Idee, w które wierzyłem oparte są na kłamstwach. Straciłem nadzieję, że Europa przezwycięży plemienne waśnie i swoją pychę dawnych kolonizatorów. O tym również jest ten spektakl.

W nadciągającej zagładzie starych wartości być może tkwi ziarno odrodzenia nowego typu człowieka i jakiegoś nowego rodzaju braterstwa. Ale nie chcę w tym brać udziału, ani się tym interesować, tak samo, jak nie chcę się interesować nowym gatunkiem teatru muzycznego, który być może powstanie na gruzach dawnej opery. Zwycięstwo popkultury i demokratycznego artyzmu obserwuję ze zgrozą i rozpaczą, że większość tak łatwo dała się oszukać.

Czarna maska mojego Mistrza i drogiego Przyjaciela jest najtrudniejszym arcydziełem operowym, z jakim miałem do czynienia. Wśród setki dzieł, jakie zrealizowałem jako reżyser, to ostatnie wymaga największej precyzji i poczucia odpowiedzialności za każde słowo i każdy takt. Podchodziłem do tej realizacji dwukrotnie. Dopiero za trzecim razem znalazłem tak wspaniałych współpracowników i wykonawców, że odważyłem się doprowadzić swoją pracę do końca. Mam nadzieję, że jej rezultat pozostanie w pamięci mojej drogiej publiczności na długie lata”.

                                  Marek Weiss

                                 Reżyser spektaklu, Dyrektor Naczelny i Artystyczny Opery Bałtyckiej

Spektakl przygotowali: inscenizacja i reżyseria – Marek Weiss, kierownictwo muzyczne – Szymon Morus, scenografia – Hanna Szymczak, choreografia – Izadora Weiss, światła – Piotr Miszkiewicz, przygotowanie Chóru – Anna Michalak. Wystąpią: Silvanus Schuler – Sylwester Kostecki, Benigna – Katarzyna Hołysz, Arabella – Karolina Sołomin, Róża Sacchi – Karolin Sikora, Jedidja Potter – Ryszard Minkiewicz, Francois Tortebat – Ryszard Morka, Daga – Anna Fabrello, Löwel Perl – Robert Gierlach, Robert Dedo – Jacek Batarowski, Pleban Wendt – Stanisław Kierner, Hadank – Aleksander Kunach, Hrabia Ebbo – Piotr Nowacki, Hrabina Laura – Monika Fedyk-Klimaszewska, Schedel – Krzysztof Rzeszutek, Dr Knoblochzer – Rafał Sambor, Czarna Śmierć – Joanna Wesołowska, Johnson – Radosław Palutkiewicz, Chór i Orkiestra Opery Bałtyckiej oraz Bałtycki Teatr Tańca.

Przed spektaklem w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej, 31 marca o godz. 17.30 w Salach Redutowych odbędzie się spotkanie z kompozytorem Krzysztofem Pendereckim.

                                                                                      (inf. własna)