GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościSonatowa „Wiosna"
Strona 2 z 3
Jak powstał spektakl Wiosny? Było to połączenie konstrukcji sztuki Antona Czechowa Wujaszek Wania z indywidualnymi, prywatnymi i intymnymi wspomnieniami aktorów. Takie przenikania własnych historii z ustalonymi już dosyć sztywno klasycznymi dramatami możemy nazwać improwizacją quasi jazzową. W przedstawieniu Moreiry jeszcze bardziej zaskakująca była jednak konstrukcja utworu, który odbywał się w formie muzycznego kanonu na dwóch scenach ledwie oddzielonych od siebie drewnianą ścianką, co obserwowały dwie oddzielne teatralne widownie. Teksty które padały po jednej i drugiej stronie nakładały się na siebie i w sumie obie połowy publiczności wyniosły z przedstawienie bardzo podobną wiedzę o jego bohaterach. Chodziło głównie o sytuację w rodzinie, kiedy ktoś odchodzi na zawsze i burzy się dotychczasowy porządek.
Jednak w takiej symultanicznej realizacji przedstawienia śledziliśmy jego przebieg tak, jak się słucha formy sonatowej, gdzie po ekspozycji dwóch tematów i ich powtórzeniu następuje przetworzenie, nierzadko „wymieszanie” muzycznego materiału, aby na końcu powrócił on znów w pierwotnej, choć czasem zmienionej formie. Taką konstrukcję allegra sonatowego stworzyli klasycy, a rozwinęli do doskonałości w sonatach, koncertach instrumentalnych i symfoniach Haydn, Mozart i inni. W teatrze pomysł na wykorzystanie muzycznej konstrukcji utworu stosował już np. Bogusław Schaeffer. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |