GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościCzarujący pastisz Offenbacha w Opéra de Lyon
Strona 2 z 5
W roku 1872 autorzy zaproponowali w paryskim Théâtre de la Gaité nową, ograniczoną do trzech aktów wersję dzieła, której jeszcze bardziej skróconej adaptacji dokonała teraz na potrzeby inscenizacji w Operze Lyońskiej Agathe Mélinand (dramaturg i reżyserka). Uwspółcześniła ona też dialogi, zręcznie, ale nie zawsze w sposób przekonujący.
Przypomnijmy tutaj bowiem, iż rzeczona opéra-bouffe została pierwotnie umieszczona w kontekście schyłku II Cesarstwa Francuskiego i stanowiła smakowitą satyrę społeczno-polityczną. Odnotować wszakże należy, że nawet prapremierowa publiczność nie potrafiła wychwycić zawartych w niej subtelności, zachwycając się przede wszystkim wizualną i muzyczną warstwą spektaklu.
Jego sukces nie był jednak w stanie zapobiec szybkiemu popadnięciu Króla Marchewki w zapomnienie, toteż jego obecne wystawienie w Lyonie jest w rzeczywistości przywróceniem tej atrakcyjnej pozycji do życia scenicznego. Jeśli chodzi o zawartą w libretcie historię, to w zasadzie sprowadza się ona do rozgrywających się w wyimaginowanym mieście Krokodyne przygód księcia Fridolina XXIV, który postanawia poślubić księżniczkę Cunégonde w celu podreperowania finansów królestwa. Na jego drodze staje jednak czarodziejka Coloquiente, ale ostatecznie Fridolin zostanie pozbawiony władzy przez Króla Marchewkę, wspieranego przez wspólników w postaci rzodkiewek. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |