Przegląd nowości

Płytowy debiut zespołu Le Concert Etranger

Opublikowano: środa, 09, grudzień 2015 11:28

Całe dzieciństwo urodzonego w Jeruzalem Itaya Jedlina było poświęcone muzyce, albowiem od najmłodszych lat śpiewał on dziecięce, ale już solistyczne role sopranowe w miejscowej Operze, a także z Orkiestrą Filharmoniczną Izraela. Pozostając pod ogromnym wrażeniem muzyki dawnej i brzmienia instrumentów historycznych, rozpoczął naukę gry na flecie traverso pod kierunkiem Michaela Meltzera i Idit Shemer w Akademii Rubin w Jeruzalem. Studiował też dyrygenturę z Zeevem Dormanem i uczestniczył w zajęciach dyrygenckich Itaya Talgama.

CD Ambronay Le Concert 

W roku 2002 przeniósł się do Paryża, gdzie kontynuował zgłębianie tajników swego ulubionego instrumentu z Hélène d’Yvoire, a następnie w Królewskim Konserwatorium w Hadze pod kierunkiem Bartholda Kuijkena. Jako wirtuoz fletu występował regularnie z najróżniejszymi zespołami muzycznymi, chętnie też współpracując z innymi solistami, na przykład ze skrzypkiem Olivierem Briandem, grającym na violi Andreasem Linosem czy klawesynistą Jean-Luc Ho. W roku 2006 Itay Jedlin założył zespół Le Concert Etranger, utworzony z młodych i pochodzących z różnych stron świata (Paryż, Ateny, Montreal, Hawana, Tokio, Jeruzalem)  muzyków, których łączy ta sama pasja do repertuaru barokowego, wykonywanego w oparciu o dogłębne badania muzykologiczne i artystyczne.


Ów ansambl miał już okazję zaprezentować wyniki swojej pracy na festiwalach Sinfonia en Périgord, Cité de la Voix w Vézelay, Marin Marais w Paryżu, a także podczas paru sezonów w paryskich kościołach Saint Germain-des-Près i Temple des Billettes. W zeszłym roku przedstawił też swoje artystyczne projekty na Midsummer Festival w Hardelot i na znanym Festiwalu de Sablé. Również w 2014 roku Festival d’Ambronay zaprosił Le Concert Etranger do przygotowania swojej wizji Pasji według św. Jana J.S.Bacha, a w tym roku do  rekonstrukcji Pasji według św. Marka tego samego kompozytora. Oba koncerty były transmitowane przez France Télévisions.

Oryginalność zespołu polega na elastyczności jego składu, od kwartetu do niemalże orkiestrowej formacji, co pozwala na interpretowanie niezwykle rozległego repertuaru. Nagrany przez Ambronay Editions krążek zatytułowany „Conversation avec Dieu” (Rozmowy z Bogiem) jest pierwszą wydaną przez zespół płytą, której zgłębiana poprzez dobór kompozycji tematyka dotyczy intymnego, a zarazem patetycznego dialogu zachodzącego pomiędzy Bogiem i wierzącym człowiekiem. W proponowanym słuchaczowi programie znajdują się ujmujące swoim pięknem utwory zupełnie nieznanego, a bardzo utalentowanego organisty i kompozytora Andreasa Hammerschmidta (1611-1675), kantaty i motety na głos i basso continuo Telemanna, Bruhnsa czy Scheidta, a także instrumentalne kompozycje Rosenmüllera i interludia Scheidemanna, wykonywane na organach kościoła w położonej niedaleko Paryża miejscowości Champcueil. Wyrażane w tych wszystkich utworach za pomocą bezpośredniej modlitwy, śpiewu czy recytacji błagania mają na celu uzyskanie łask dla siebie samego, bliskich lub całej zbiorowości. Sztuka członków ansamblu Le Concert Etranger i jego szefa Itaya Jedlina polega tutaj na perfekcyjnym oddaniu inspiracji kolejnych kompozytorów. W starannie dokonanych nagraniach  muzycy ujmują sztuką przekazywania szerokiego wachlarza uczuć i stanów ducha pozostających w stanie modlitewnego skupienia osób, od nieśmiałych próśb aż do najbardziej zuchwałych napomnień. Wszakże w interpretowanych utworach człowiek wierzący rzadko kiedy dostaje odpowiedź na swoje apele, a nawet jeśli takowa się pojawia, to  słyszymy Jezusa lub zgromadzenie innych modlących się ludzi. Zapewne dlatego często rodzi się tutaj uczucie dojmującego bólu, który sam w sobie nabiera wartości duchowej i staje się wyrazem posuniętej do granic wytrzymałości empatii. Ciekawe treści, oryginalny program i utrzymujące wysoki poziom wykonania decydują o niepodważalnej wartości tej nowej płyty.

                                                                       Leszek Bernat