opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




11 maj 2024       


Wydarzenia

  • Domingo w Zabrzu 272-252.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-228.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-14.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-62.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-25.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-42.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-9.jpg
  • Turandot 23-97.jpg
  • Mozart w WOK 336-437.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4147.jpg
  • La Fenice 68-88.jpg
  • Mozart w WOK 329-310.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-141.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4162.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-285.jpg
  • La Fenice 68-188.jpg
  • Turandot 23-205.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-281.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-38.jpg
  • Mozart w WOK 336-365.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

37 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Chopin i Dumas z Moskwy

Partnerował primabalerinie  tancerz urodzony w Sewastopolu, ale uformowany na Zachodzie w zespole Johna Cranko Edwin Rewazow. Jego kreacja była porównywalna z Zacharowej, która zawdzięczała mu świetne ewolucje w pas de deux. Podziwiać możemy nie tylko kreacje baletowe, ale również niezwykły talent i wyobraźnię sceniczną choreografa. Oglądamy spektakl, w którym nie pada ani jedno słowo, a dokładnie rozumiemy przebieg akcji, każdy gest artystów odpowiada jakiejś kwestii mówionej. A wszystko wspiera genialna muzyka Fryderyka Chopina, która w tym wypadku nabiera bardzo konkretnego znaczenia.

Balet Dama Kameliowa opowiada historię zapisaną przez Aleksandra Dumasa, znaną też z dziesiątków adaptacji, z których najbardziej popularną jest opera Traviata Giuseppe Verdiego. John Neumeier początkowo zamierzał stworzyć balet właśnie do muzyki Verdiego, ostatecznie użył jednak kompozycji Fryderyka Chopina, i to nie w jakichś przeróbkach, ale w ich najbardziej oryginalnej, koncertowej postaci. Cały pierwszy akt baletu rozgrywa się przy akompaniamencie Koncertu fortepianowego f-moll i okazuje się, że wszystko co napisał Chopin ma dla Neumeiera konkretne znaczenie, odpowiada kolejnym epizodom opowiadanej historii. Część pierwsza Koncertu to spotkanie Armanda i Małgorzaty w paryskim salonie, pełne swobody i barwnych postaci. Część druga, bardziej liryczna, to wizyta Armanda w domu eleganckiej kurtyzany, flirt, ale też rodzące się głębsze uczucie. Część trzecia, to znów epizody rozgrywające się w większym gronie, a zarazem przedstawienie w przedstawieniu. Partię fortepianową wykonuje bardzo sprawnie Piotr Czuchnow, orkiestrą Teatru Bolszoj dyryguje Paweł Sorokin.

W drugim akcie na scenie pojawia się drugi pianista – Aleksiej Miedwiediew, który towarzyszy wesołym zabawom w gronie przyjaciół Małgorzaty, gra doskonale ułożone tanecznie Tańce szkockie, Bolero i Walce Chopina. Bardziej dramatyczne tony i zapowiedź tragedii wprowadza Ballada. W kolejnym akcie znów słyszymy  utwory na fortepian z orkiestrą – początkowy fragment Fantazji na tematy polskie oraz scena miłosna Armanda i Małgorzaty do muzyki absolutnie lirycznej,  słynnego Larghetto z Koncertu e-moll. Nie brakuje również Nokturnów i Preludiów naszego kompozytora, do których choreografia jest wręcz zachwycająca, tak samo jak i wykonanie.

Od strony dramaturgicznej balet Dama Kameliowa jest skonstruowany jako wielka retrospekcja, wspomnienie zbolałego Armanda, który odwiedza mieszkanie zmarłej Małgorzaty podczas wyprzedaży pozostawionych przez nią przedmiotów, mebli, ubrań i innych pamiątek. W tej opowieści los jego kochanki splata się alegorycznie z historią Manon Lescaut i kawalera Des Grieux,bo takie przedstawienie baletowe prezentowane jest w paryskim salonie, który często odwiedza Małgorzata. W scenach kończących spektakl Johna Neumeiera umierająca Manon – w tej roli Anna Tichomirowa –  jednoczy się w tańcu z gasnącą na naszych oczach Damą Kameliową i z baletowego duetu – w roli Des Grieux występuje Siemion Czudin – tworzy się tercet. Przedstawienie kończy się sceną pisania listu do Armanda, podczas której Małgorzata umiera. List ten czyta stojący w mieszkaniu Małgorzaty jej dawny kochanek. Warto jeszcze zwrócić uwagę na bardzo stylowe efektowne kreacje, w jakich występuje Dama Kameliowa – scenografię i kostiumy do baletu stworzył Jurgen Rose.

                                                                        Joanna Tumiłowicz


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART