opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




17 maj 2024       


Wydarzenia

  • Jubileusz,TW Lodz 713-108.jpg
  • Mozart w WOK 336-8.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-437.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-174.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-177.jpg
  • Manru 669-108.jpg
  • La Fenice 612-28.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-325.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-242.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-219.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-28.jpg
  • La Fenice 612-117.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-158.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-228.jpg
  • Turandot 23-556.jpg
  • Mozart w WOK 329-153.jpg
  • Papiez 131-192.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-154.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4630.jpg
  • Turandot 23-205.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

34 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Złośnica ujarzmiona

Głównym zadaniem było takie poprowadzenie solistów baletu, aby widz rozumiał bez dodatkowego komentarza ich grę i taniec. Złośnica opowiada środkami tańca neoklasycznego jak bardzo nie lubi wszystkich dookoła, ojca, siostry i licznych zalotników. Zalotnicy z kolei muszą pokazać jak bardzo się starają zdobyć serce pięknej i zamożnej Katarzyny, jak bardzo są w tym nieudolni i przez to zabawni. Na ewolucje taneczne Lucencja, Hortensja i  Gremia (Victor Banka, Kristof Szabo, Paweł Koncewoj) musimy patrzeć jak na ekstremalnie trudne zadania na pograniczu tańca charakterystycznego i akrobatyki, które nie tracą nic ze swej klasycznej bazy. Podziwiamy też wynajętego przez adoratorów Petruchia, któremu udaje się ujarzmić złośnicę. To młodzieniec silny, odważny, z licznymi pomysłami, dosyć swobodnie traktujący kobiety, ale także znający ich słabe strony. W tej roli zjawiskowo zatańczył Vladimir Yaroshenko. W ogóle oglądanie na scenie duetu Yaroshenko - Ebihara sprawia sporo radości i podziwu. I choć całe przedstawienie nieco trąci myszką, dekoracje Elisabeth Dalton przypominają już nie lata 60, ale nawet XIX wiek, podobnie kostiumy, to jednak publiczności podoba się taki balet wystawiony „po Bożemu”, bez zbędnej retoryki technicznej i udziwnień. Pomaga w tym muzyka stworzona specjalnie dla Poskromienia złośnicy Johna Cranko przez Kurta-Heinza Stolte według utworów Domenico Scarlattiego. Orkiestrowa instrumentacja i harmonizacja barokowych struktur melodycznych przywodzi trochę na myśl Sergiusza Prokofiewa z baletu Romeo i Julia, choć jest oczywiście o wiele bardziej pogodna i standardowa. Ale niektóre pomysły wydają się szczególnie zabawne, np. imitacja śpiewu jednego z zalotników z wykorzystaniem ludowej piszczałki. Całość muzyki na żywo poprowadziła bardzo sprawnie przybyła z Kanady dyrygentka Judith Yan. Szczególnie trafnie zaznaczała ona orkiestrowymi introdukcjami wtargnięcie na scenę aroganckiej i złośliwej Katarzyny, która z czasem złagodniała i dojrzała emocjonalnie. Spektaklowi można wróżyć powodzenie u publiczności, która chętnie ogląda to, co nie rani jej gustów i przyzwyczajeń.

                                                                 Joanna Tumiłowicz


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART