opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




13 maj 2024       


Wydarzenia

  • Jubileusz Wicherka 459-313.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-9.jpg
  • La Fenice 613-37.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-481.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4687.jpg
  • Papiez 131-178.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-318.jpg
  • La Fenice 612-29.jpg
  • Mozart w WOK 329-310.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4147.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-220.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-106.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-425.jpg
  • Turandot 23-205.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-437.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-301.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-108.jpg
  • La Fenice 613-52.jpg
  • Mozart w WOK 336-461.jpg
  • La Fenice 68-188.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

72 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Nowe nagranie „Uprowadzenia z seraju” Mozarta firmy Deutche Grammophon

Niebywała kariera Diany Damrau jest dla mnie sporą zagadką. Słyszałem ją parę razy na Festiwalu w Salzburgu. Była rzeczywiście rewelacyjną Królową Nocy, ale n.p. dość bladą Zuzanną w Weselu Figara w rok po fenomenalnej Annie Netrebko. Ma głos określany w Polsce zwykle jako sopran koloraturowy, błędnie zresztą, bo koloratura to sprawa techniki, a nie wolumenu. Bywają soprany dramatyczno-koloraturowe jak Maria Callas czy Joan Sutherland. W istocie to według włoskiej terminologii soprano leggiero (z koloraturą oczywiście), a według niemieckiej Soubrette Koloratur. Czyli głos o rozległej skali, swobodny w najwyższym rejestrze, ale o małym wolumenie, chociaż w przypadku – Damrau bardzo nośny, żeby nie powiedzieć przenikliwy. Ten gatunek głosu miały n.p. młoda Edita Gruberowa (ale o cieplejszej barwie) i Kathleen Battle (mniej nośny). Nie dziwię się, że zmiażdżyli ją włoscy krytycy, gdy niedawno u boku Piotra Beczały ośmieliła się otworzyć sezon w mediolańskiej La Scali jako tytułowa bohaterka Traviaty Verdiego, w której konieczny jest wolumen o dwa numery większy. Jej nagranie Łucji z Lammermoor (Warner Classics/Erato, 2013 r.) jest niemal komiczne po dokonaniach Callas, Sutherland, Scotto, Moffo, Caballe, bo przenosi nas w odległą epokę, gdy w partii Łucji obsadzano ćwierkające ptaszki typu Lily Pons czy Roberty Peters. Jako Konstancja Damrau przypomina mi najbardziej Erikę Koeth ze wspomnianego nagrania DG pod dyrekcją Jochuma. Śpiewa tę partię oczywiście znakomicie, czasem ukazując piękne piana, ale głównie błyszcząc bezbłędną koloraturą, jak w brawurowej arii „Martern aller Arten”. Wolę jednak zdecydowanie Editę Gruberową (Eurodisc/RCA 1978, dyr. Heinz Wallberg i Decca 1984/85, dyr. Georg Solti), Anneliese Rothenberger z jej pełnym liryczno-koloraturowym sopranem (EMI 1966), nie mówiąc już o wspaniałej Cheryl Studer (Sony Classical 1991, dyr. Bruno Weil), która bogatym, lśniącym głosem o wolumenie Zyglindy z Pierścienia Nibelunga też daje sobie świetnie radę z fioriturami.

Urzekająca jest Anna Prohaska w partii Blondy. Konkuruje z najlepszą dotychczas Lucią Popp (EMI 1966). To głos cieplejszy od głosu Damrau i sądzę, że z powodzeniem mogłaby zaśpiewać Konstancję. Koloratury ma olśniewające, a  trzykreślne „e” w arii „Durch Zaertlichkeit” jest  tak pełne i pewnie wtopione we frazę, że nawet trudno zauważyć, że wspięła się aż tak wysoko. Wyczarowuje głosem rezolutną i pełną uroku postać. Paul Schweinester jest dobrym Pedrillem, ale to nieszczególnie wymagająca partia. Fenomenalne wrażenie wywołuje Franz-Josef Selig w obejmującej ponad dwie oktawy partii Osmina. Piękny, bogaty głos basowy, o wyrównanej barwie w całej skali. Nie straszne mu są także wszelkie ozdobniki, wykonane wręcz brawurowo. W dodatku wyrazowo jest bardzo przekonujący, bo znajduje właściwą równowagę między grozą i komizmem. Świetnie gra Chamber Orchestra of Europe. Yannick Nezet-Seguin dyryguje brawurowo, w dobrze wyważonych tempach. Czasem podkreśla szczegóły, ale nigdy nie traci z oczu obrazu całości.

W sumie:  bardzo dobre nagranie. Jedno z najlepiej dyrygowanych, z atmosferą teatralną i świetne dźwiękowo. W partiach solistów można mieć innych ulubieńców, ale dzisiaj pewnie trudno byłoby znaleźć lepszą obsadę.

                                                                     Piotr Nędzyński


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART