Przegląd nowości

Gombrowicz utaneczniony

Opublikowano: wtorek, 26, maj 2015 14:52

Kronos erotyczny spokój, to zrealizowane przez Kielecki Teatr Tańca przedstawienie z pogranicza teatru dramatycznego i teatru tańca oparte na dzienniku Kronos Witolda Gombrowicza – premiera 20 maja 2015 roku. Przedstawienie skonstruowane przez Michała Znanieckiego jest obrazem fascynacji Znanieckiego twórczością Gombrowicza i jego dziennikami. Była ona na tyle silna, że Znaniecki sam opracował tekst i ideę  przedstawienia, którego głównym atutem jest świetna, wciągająca widza atmosfera swobodnej narracji podkreślanej elementami teatru tańca i muzyki. Prapremiera tego spektaklu miała miejsce w 2013 roku na Festival Opera Tigre na argentyńskiej wyspie Kaiola Blue. Później prezentowano spektakl w ramach Międzynarodowego Kongresu Gombrowicza w Buenos Aires oraz w lutym 2015 w Montevideo. Kielecka inscenizacja jest polską premierą przedstawienia Kronos erotyczny spokój, doktórego muzykę skomponował Paolo Ortiz, a interesującą choreografię opracowała Diana Theocharidis.

Kronos 1

Przestawienie rozpoczyna się od fragmentów tekstu powieści Mistrz i Małgorzata Michaiła Bułhakowa, które niewinnie sącząc się z głośników wciągają powoli widza w iluzoryczny świat myślenia Wolanda, Behemota. Nagle światła gasną i rozpoczyna się właściwe przedstawienie. Zamknięta w ograniczonej przestrzeni Rita Gombrowicz to czyta dziennik męża, to prowadzi swoisty emocjonalny monolog sama z sobą o trudnym życiu z pisarzem uwikłanym w kolejne życiowe rozterki i gorące romanse.


Wszystko to powoli zlewa się w jedną całość i zaczyna żyć własnym życiem. Z minuty na minutę rośnie napięcie emocjonalne, gęstnieje klimat, a opowieść staje się coraz bardziej osobista i intymna. Odkrywamy kolejne często głęboko skrywane erotyczne fascynacje pisarza. Rita czyta dzienniki wplatając weń własne przemyślenia i spostrzeżenia. Miota się w tej zamkniętej przestrzeni, która pozbawia ją możliwości szerszego oddechu i możliwości uwolnienia się z otaczających ją wspomnień i odzyskania spokoju. Wyzwolenie przyniesie jej to dopiero zdjęcie ograniczających jej świat tiulowych ścian, co w realnym życiu przełożyło się na podjęcie decyzji opublikowania tego intymnego dziennika Gombrowicza.

Kronos 2

Ujmujące prostotą przedstawienie ma świetną i zwartą konstrukcję dramaturgiczną wciągającą bez reszty widza w orbitę scenicznych wydarzeń. Doskonałym pomysłem okazało się odwrócenie teatralnej rzeczywistości. Widzowie siedzą na scenie, a akcja przeniesiona została na wszystkie poziomy teatralnej widowni. Dzięki temu prostemu zabiegowi inscenizacja nabrała niespotykanego wymiaru i przestrzeni. Tancerze prezentują niełatwe układy choreograficzne będące uzupełnieniem opowiadanych treści na oparciach foteli lub między nimi dowodząc znakomicie opanowanego warsztatu i możliwości wyrażania emocji tańcem. Istotnym czynnikiem budującym klimat były perfekcyjnie opracowane projekcje i światło, przygotował je Bogumił Palewicz. Muzykę realizowali Jon Paul Laka (akordeon)  i Wiesław Prządka (bandoneon). W rolę Rity wcieliła się znakomita w każdym calu Anna Ratajczak, nie tylko pięknie podająca tekst, ale też znakomicie kontrolująca emocje i dramaturgię akcji. Towarzysząca jej jako Głos Rity Ewa Biegas ujmowała pięknymi wokalizami znakomicie przy tym radząc sobie z mówionym tekstem co u śpiewaczek jest dość rzadkie. 

                                                                                             Adam Czopek