opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




4 maj 2024       


Wydarzenia

  • Pierscien w Warszawie 810-4710.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-174.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-275.jpg
  • Papiez 131-80.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-207.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-116.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-82.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-174.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-113.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-62.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-69.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-96.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-110.jpg
  • La Fenice 613-46.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-74.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-137.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-311.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-264.jpg
  • Papiez 131-48.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-42.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

59 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Abendroth w Polsce

Unikatowy dziennik

W 1954 r. relację z pobytu notował w dzienniku, w którym zawarł wiele spostrzeżeń o Polsce i Polakach. I tak na przykład dowiadujemy się, że granicę przekroczył 1 maja we Frankfurcie nad Odrą. Na noc zatrzymał się w Hotelu Bristol w Warszawie, w której 2 maja obserwował inaugurację Wyścigu Pokoju. Na Stadion Dziesięciolecia przybyło między 80 a 100 tysięcy osób. Po wjeździe cyklistów na płytę boiska, wypuszczono w niebo „tysiące gołębi pocztowych”. Wieczorem wybrał się do Teatru Roma na Jezioro łabędzie Czajkowskiego pod batutą Waleriana Bierdiajewa.

Sala pękała w szwach

3 maja poleciał samolotem na tydzień do Katowic, gdzie 7 i 8 maja dał dwa koncerty. W programie pojawiła się Symfonia g-moll KV 550 Mozarta, Symfonia A-dur Beethovena oraz Mała suita Lutosławskiego. Przed występami przeprowadził pięć prób. O katowickim zespole wyraził się tak: „Orkiestra o bardzo dużych możliwościach, w szczególności bardzo zdyscyplinowane smyczki, choć nierówne, pierwszy flecista słaby, podobnie jak rogi i trąbki”. Sala pękała w szwach, a publiczność przyjęła go owacyjnie. Bisów nie było, mimo próśb dyrektora filharmonii. 8 maja opuścił luksusowy apartament w Miejskim Domu Kultury, by ustąpić miejsca Bolesławowi Bierutowi. Następnego dnia zwiedził zamek w Pszczynie i udał się do Bielska-Białej, by dyrygować. Podczas pobytu na Górnym Śląsku uczestniczył w życiu kulturalnym regionu – poszedł do Gliwickiego Teatru Muzycznego na Rigoletto Verdiego. Był też na Sprzedanej narzeczonej Smetany oraz w kinie.

10 maja wrócił do Warszawy, a na lotnisku witał go Witold Rowicki z żoną i synem. Spacerowali po Starówce, którą był zauroczony. Dzień później odbyła się w Teatrze Roma pierwsza próba z Orkiestrą Filharmonii Warszawskiej. Zespół dobrze poradził sobie z Małą suitą Lutosławskiego, gorzej z Beethovenem. Po południu wypoczywał na balkonie hotelowego apartamentu i dziwił się, że po ulicach miasta jeżdżą nie dorożki, tylko liczne samochody, autobusy i trolejbusy.

Spotkanie z Lutosławskim

12 maja poszedł na recital Władysława Kędry i był pod wrażeniem jego Chopina, niżej ocenił interpretacje utworów Albeniza. 13 maja, po trzeciej próbie, zjadł w Hotelu Bristol obiad z Witoldem Lutosławskim, którego odebrał bardzo pozytywnie. Wieczorem wybrał się do Teatru Roma na Straszny dwór. Dzieło spodobało mu się. Styl Moniuszki usytuował między Lortzingiem i Mozartem.

W stolicy dyrygował 14 i 16 maja. W programie niezmiennie Mozart, Beethoven i Lutosławski. Pierwszy występ nie w pełni go usatysfakcjonował ze względu na pośpiesznie wykonanego Beethovena. Po drugim koncercie wrażenia były lepsze – „Mozart nieco bardziej stonowany niż za pierwszym razem, Lutosławski po raz kolejny bardzo dobry […], Beethoven mniej wynaturzony”. 16 maja oglądał dworek w Żelazowej Woli i wysłuchał recitalu Barbary Hesse-Bukowskiej, którą ocenił jako wspaniałą pianistkę, ale mało sympatyczną osobę. 17 maja przed południem zwiedził pałac w Wilanowie.

Zachwycał się Poznańskimi Słowikami

Później poleciał do Poznania, gdzie przywitał go Stanisław Wisłocki. Nie spodobało mu się, że w Hotelu Bazar nie ma windy, oraz że nie dostał pojedynczego łóżka. W nocy nie mógł spać. Poza tym negatywnie odbierał akustykę Auli Uniwersyteckiej, w której poprowadził cztery próby i trzy koncerty. Orkiestrę zdefiniował jako „źle wyedukowaną i niezdyscyplinowaną”. Po trzeciej próbie wyraził się o niej przychylniej: „dęte drewniane i rogi dobre, smyczki grają razem źle”. 19 maja, by odetchnąć od prób, poszedł do opery na Manon Masseneta, a następnego wieczora zachwycał się występem Poznańskich Słowików pod batutą Stefana Stuligrosza.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART