opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




13 maj 2024       


Wydarzenia

  • Mozart w WOK 336-380.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-81.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-425.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-258.jpg
  • La Fenice 612-91.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-220.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-4367.jpg
  • Papiez 131-89.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-4366.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-242.jpg
  • La Fenice 68-88.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-55.jpg
  • Papiez 131-123.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-56.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-8.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-9.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4630.jpg
  • La Fenice 68-188.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-17.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4338.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

38 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Zaproszenie do podróży po francuskiej pieśni

Dobór składających się na rzeczony krążek utworów świadczy o nieprzeciętnym guście artystycznym dwójki artystów i o ich zaskakująco świeżym oraz pozbawionym uprzedzeń spojrzeniu na pieśniarski dorobek francuskich kompozytorów. Bez żadnych oporów przeplatają oni utwory twórców, którzy już na stałe weszli do światowej historii muzyki (Debussy), z kompozycjami muzyków przeciętnemu melomanowi zupełnie nieznanych (La Presle) lub tych, których świetnie się zapowiadająca przyszłość artystyczna została brutalnie przerwana przez śmierć lub druzgocącą ich osobowość niemoc twórczą (Duparc czy Lili Boulanger). Pozytywnym zaskoczeniem może też być pojawienie się tutaj kompozycji Reynaldo Hahna, powszechnie raczej kojarzonego z lżejszym gatunkiem operetki. Wszystkie zebrane na płycie utwory składają się na poruszający głębią wyrazu i szczerością wyrażanych stanów ducha, uczuć i przeżyć pejzaż dźwiękowy, który wrażliwemu słuchaczowi z pewnością dostarczy niezapomnianych przeżyć. Podstawową zaletą interpretacji Stéphanie d’Oustrac jest unikanie epatowania nieograniczonym potencjałem wokalnym, przerysowaną ekspresją głosu i melodramatycznymi akcentami. A przecież zważywszy na poruszane w tekstach kolejnych pozycji tematy (skarga miłosna, utrata ukochanej kobiety, poczucie samotności i opuszczenia etc.), łatwo było w taką pułapkę emfazy czy ckliwego przesłodzenia wpaść. W zamian za to artystka imponuje odpowiednio dozowaną powściągliwością, delikatnością, szlachetną melancholią i mistrzowską sublimacją wyrażanych odczuć. W jej śpiewie nie ma nawet cienia pretensjonalności czy czyhającego na każdym kroku na wykonawcę tego typu repertuaru ryzyka popadania w nużącą odbiorcę monotonię. Wręcz przeciwnie - chętnie ulegamy sugestywnemu podawaniu szerokiego wachlarza głęboko ludzkich doznać, odmalowywanych za pomocą fascynującego operowania dźwiękowymi półcieniami, umiejętnego zawieszania głosu, stosowania subtelnych i ledwie zauważalnych, ale jakże skutecznych akcentów i podkreśleń. Tkając niemalże przezroczystą materię muzyczną Stéphanie d’Oustrac instynktownie wyczuwa ową niezwykle delikatną równowagę pomiędzy tekstem i oblekającą go szatą dźwiękową. Francuska mezzosopranistka znajduje idealnego partnera w osobie Pascala Jourdana, który nie ogranicza się do powierzchownego akompaniamentu, lecz prowadzi rodzaj intymnego dialogu, zapewniając całemu recitalowi  wartki i prawie hipnotyzujący przepływ muzyczny. Ten ostatni wystawia trudne do przecenienia świadectwo bogactwu języka pianistycznego wszystkich prezentowanych tutaj - a przecież reprezentujących trzy pokolenia - twórców oraz uwydatnia quasi symfoniczny charakter melodii francuskiej tamtego okresu. Wyjątkowo smakowitym zajęciem jest dla słuchacza wyłapywanie epizodów eksponujących niemalże zupełnie „obnażony” głos solistki, wybuchających akordów, efektów łamiącego się rytmu i innych bez reszty przykuwających naszą uwagę zabiegów kompozytorskich. Artystyczna i poznawcza wartość nagrania wzbudza najwyższy podziw i uznanie. 

                                                                                 Leszek Bernat


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART