GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościDebiut operowy Krystyny Jandy
Strona 1 z 4
Wyreżyserowanie spektaklu operowego proponowano Krystynie Jandzie już wcześniej, ale dopiero Straszny dwór Stanisława Moniuszki na scenie Teatru Wielkiego w Łodzi okazał się wystarczająco interesujący dla artystki. Przygotowała się do pracy bardzo rzetelnie, poszukała odniesień literackich dla libretta Jana Chęcińskiego, zajrzała do partytury odnajdując w niej pomijane zwyczajowo fragmenty dzieła, może mniej istotne muzycznie, ale znaczące dla lepszego zrozumienia intrygi, wreszcie przemyślała okoliczności powstawania dzieła związane z ważną datą 1863.
W tym ostatnim akurat poszła drogą Andrzeja Żuławskiego, który przed laty w warszawskim Teatrze Wielkim przygotował Straszny dwór jako „spektakl specjalnie dla rosyjskiej cenzury”. Tamto przedstawienie niespecjalnie się spodobało i szybko zostało zdjęte z afisza, jako zdecydowanie bulwersujące w swej dezynwolturze ideowej. Przedstawienie Jandy umieszczono w tej samej konwencji czasowej (okolice Powstania Styczniowego, czyli 100 lat później, niż zakładał sam kompozytor), co miało swoje konsekwencje sceniczne - ukłony były nieco mniejsze, suknie pań nieco krótsze, ale ważniejsza okazała się ogólna atmosfera spektaklu. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |