opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




24 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Jubileusz Wicherka 459-325.jpg
  • Mozart w WOK 336-456.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4630.jpg
  • Turandot 23-556.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-4366.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4619.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-102.jpg
  • Mozart w WOK 329-310.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-425.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-74.jpg
  • Mozart w WOK 329-240.jpg
  • Turandot 674-109.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-4367.jpg
  • Papiez 131-48.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-38.jpg
  • Mozart w WOK 336-8.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-69.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-38.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-107.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4147.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

39 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

„Sacrum non profanum” w stronę Kilara

X Międzynarodowy Festiwal Muzyczny odbywający się w sierpniu w Szczecinie, Trzęsaczu i Świnoujściu obchodził jubileusz, a na swego patrona w tym roku obrał Wojciecha Kilara, którego twórczość doskonale daje się zilustrować hasłem „Sacrum non profanum”. Kompozytor ten bowiem ze swych przekonań bardzo bliski Sacrum wiele swych dzieł poświęcił sferze duchowej i religijnej, z drugiej strony podstawą jego utrzymania, a także pozycji w świecie sztuki była muzyka do filmów, zdecydowanie bliższa profanum niż sacrum. Najwspanialszym przykładem talentu kompozytorskiego pozostaje też utwór niemalże „pogański” (jak Święto wiosny Strawińskiego) apoteoza „góralskości” czyli Krzesany.

Sacrum non profanum 1

Krzesanego na Festiwalu nie grano, jego urywki można było natomiast usłyszeć w świetnym filmie zaprezentowanym na ceremonii otwarcia Wojciech Kilar, Credo autorstwa Zdzisława Sowińskiego i Violetty Rotter-Kozery. Kompozytor mówił w nim o sobie, swoich poglądach na życie, sztukę, co ilustrowały zarówno przykłady muzyczne jak i zdjęcia z różnych lat. W Galerii Gotyckiej Zamku Książąt Pomorskich w Szczecinie eksponowano też wystawę wielkoformatowych zdjęć Zdzisława Sowińskiego, ukazujących kompozytora w sytuacjach prywatnych i podczas jego wizyty na Jasnej Górze, która od 1980 roku była dla niego „bezpieczną przystanią” i duchowym drogowskazem. Koncert następnego dnia w szczecińskiej Katedrze był egzemplifikacją kompozytorskiego Credo, przy okazji dawał okazję do analizy istotnej zmiany, jaką Wojciech Kilar wprowadził do swej muzyki w drugiej połowie swego twórczego życia, gdy zdecydowanie odszedł od technicznych zdobyczy XX wieku, a ruszył w stronę maksymalnego uproszczenia motywicznego i formalnego, minimalizmu i repetytywności.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART