GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościNowości płytowe firmy DUX
Strona 1 z 3
„Duety słowiańskie” i „Duety niemieckie” – dwie płyty z udziałem dwu wybitnych śpiewaczek oraz dwu świetnych pianistów, to autentyczny rarytas fonograficzny dla melomanów, zwłaszcza miłośników kameralistyki wokalnej. Taki sposób muzykowania był szczególnie praktykowany w okresie romantyzmu, zarówno na Zachodzie Europy jak i w jej wschodnich krańcach. Stąd na obu płytach po kilka dosłownie „arcydziełek” tego typu muzyki. Utwory Moniuszki, Dargomyżskiego, Cui i Dvořáka (DUX 1102), a także Mendelssohna-Bartholdy'ego, Schumanna i Brahmsa (DUX 1103).
Stanisław Moniuszko (1819-1872) uważany za ojca polskiej opery, był także ojcem polskiej pieśni. Postępująca, stopniowana melodia każdego utworu, wykorzystanie rytmiki tańców narodowych (krakowiak, polonez), sięgnięcie do wyżyn polskiej poezji (Mickiewicz, Syrokomla), to podstawowe cechy prezentowanych jego duetów. Podobne cechy charakteryzują duety Aleksandra Dargomyżskiego (1813-1869) i Cesara Cui (1835-1918). I one są skomponowane do tekstów wybitnych poetów rosyjskich (Puszkin, Lermontow), brak w nich jednak odwołania się do wzorca ludowego, choć zauważana jest prostota środków wyrazu. Z 15 duetów skomponowanych przez Antonia Dvořáka (1841-1904) na płycie słuchamy ośmiu. Są to muzycznie znakomicie opracowane teksty ludowe, bardzo ważne w całej twórczości kompozytora. Choć różnią się od duetów innych twórców, to przecież są one bardzo atrakcyjne dla wykonawców i słuchaczy. Podstawowa różnica między duetami niemieckimi i słowiańskimi polega na wysokich wymaganiach tych pierwszych wobec partii fortepianu. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |