GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościLetni Festiwal Opery Krakowskiej, 2014
Strona 1 z 5
Tegoroczny, Letni Festiwal Opery Krakowskiej (6.06-9.07.2014) stał pod znakiem jubileuszu 60. lecia instytucjonalnej działalności krakowskiej Sceny (kulminacja obchodów będzie miała miejsce w październiku 2014 roku). Program Festiwalu obejmował kilkanaście imprez (spektakli opery, operetki, baletu, musicalu, koncertów galowych). Spośród nich omówmy dwa: premiera musicalu „Skrzypek na dachu” J. Bocka oraz koncert „Arie oper świata”.
„Skrzypek na dachu” jest jednym z tych wielkich musicali, które do dziś utrzymują się na scenach muzycznych świata. Powodzenie jego trwa od nowojorskiej prapremiery (22 września 1964 roku). Kompozytorem muzyki jest Jerry Bock (1928-2010). Libretto napisał Joseph Stein (według opowiadania Szoloma Alejchema), a teksty piosenek są autorstwa Sheldona Harnicka. Muzyka „Skrzypka” jest żywa, pełna niepohamowanego temperamentu. Materiał dźwiękowy zawiera elementy folkloru żydowskiego, romansów rosyjskich ale i współczesne elementy melodyczne. Szereg tematów fascynuje trafnością doboru muzycznego, kunsztem kompozytorskim (A. Marianowicz, 1979). Musical zawiera kilka znakomitych piosenek (wręcz szlagierów): „Gdybym był bogaty” (Tewje), piosenka o cudzie „Miracle of Miracles” (Motel), „Czy ty mnie kochasz” (Gołda, Tewje) – to jedna z najpiękniejszych scen amerykańskiego teatru muzycznego (A. Marianowicz, 1979), a także pełna sentymentu „Sunrise, Sunset”. A całą akcję otwiera chór („Tradition”). Zamyka ją również chóralny temat („Anatewka”). Całość spina smętny ton skrzypiec. Umiejscowiony na dachu skrzypek pojawia się na początku i końcu spektaklu. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |