GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościPochwała pychy!
Strona 1 z 2
Tegoroczny koncert Jordi Savalla i jego zespołów (16 kwietnia, jak zawsze w doskonałej i ulubionej przez tego artystę przestrzeni akustycznej św. Katarzyny) z narracyjnego cyklu, poświęconego miejscom, postaciom lub wydarzeniom, dotyczył tym razem renesansowego humanisty – Erazma z Rotterdamu – i jego epoki, stojącej pod znakiem wystąpienia Lutra, nowych podbojów tureckiej potęgi, wypędzania Żydów z kolejnych krajów…
Początkowo wydawał się on wyjątkowo spójny na tle poprzednich, tego rodzaju programów, mimo że łączył muzykę z różnych kręgów kulturowych: katolicką, protestancką (luterański chorał O Welt, ich muss dich lassen), muzułmańską (tureckie improwizacje instrumentalne taksim, makam) oraz żydowską (wykonywane w kręgu przez minjam sefardyjskie śpiewy synagogalne).
Poszczególne sekwencje oddzielały od siebie dźwięki dzwonów i dzwonków, stały środek interpunkcyjny tych widowisk muzycznych. Wyznaczały je przywoływane zdarzenia z życia Erazma, uzupełniane cytatami z jego dzieł oraz korespondencji i polemik z wielkimi umysłami jego czasów (Thomasem Moorem, Martinem Lutrem), a także z poświęconej mu, dwudziestowiecznej monografii Stefana Zweiga. Głosu użyczali im Jan Peszek (Erazm), Jerzy Stuhr (Luter) i Barbara Wysocka, która przywoływała tytułową Głupotę z fundamentalnej rozprawy bohatera wieczoru. Odpowiednio dobrane i skompilowane posiadały wyjątkowo aktualną wymowę, korespondując ze współczesnymi problemami ludzkości: nieuprawnionym bogactwem, wyzyskiem, hipokryzją, w tym hierarchów i duchowieństwa. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |