GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościOniryczna wizja „Rusałki” w Opéra Monte Carlo
Strona 1 z 5
Pod koniec dziewiętnastego wieku Antoni Dworzak cieszył się powszechnym szacunkiem i wprost niebywałą popularnością. Dzięki publikowaniu jego utworów poza granicami rodzinnych Czech rosła także międzynarodowa sława kompozytora, którego muzyka stopniowo podbijała kolejne europejskie stolice, a nawet dotarła do Stanów Zjednoczonych.
Warto jednak podkreślić, że ów ogromny sukces dotyczył przede wszystkim twórczości instrumentalnej Dworzaka i że opera zajmowała wówczas w jego dorobku miejsce doprawdy marginesowe. Wprawdzie w roku 1878 Praga zgotowała gorące przyjęcie operze komicznej Chłop szelma, a jej powodzenie podsunęło nawet dyrekcji Opery Wiedeńskiej nie zrealizowany ostatecznie pomysł zamówienia u czeskiego muzyka opery w języku niemieckim.
Trudno wszakże nie zauważyć, że kiedy Dworzak zwracał się w kierunku tematów o bardziej poważnym tonie, powstałe w oparciu o nie dzieła operowe spotykały przykre porażki. Wystarczy chociażby wspomnieć o poruszającej tematykę polską Wandzie, czy powstałym siedem lat później Dimitriju. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |