opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




19 maj 2024       


Wydarzenia

  • La Fenice 612-91.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-313.jpg
  • La Fenice 613-52.jpg
  • Papiez 131-178.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-242.jpg
  • Mozart w WOK 329-113.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-168.jpg
  • La Fenice 68-188.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-258.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4687.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-285.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-441.jpg
  • Grzesinski Marek 85-473.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-288.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-9.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-481.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-207.jpg
  • Mozart w WOK 329-185.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-153.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-437.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

23 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Pożegnalna płyta Kwartetu Tokijskiego

Gdy słucham ich interpretacji, dostrzegam w nich rozmaite obrazy, które muzycy malują dźwiękiem miękkim jak aksamit, rzeźbionym z wyczuciem na odcienie dynamiczne i barwę, oraz w odpowiednio dobranych proporcjach. Jest to w dużej mierze kwestia doświadczenia, ale także instrumentów, bo członkowie Kwartetu Tokijskiego grają na stradivariusach (sporządzonych w latach 1680-1736), które niegdyś należały do Paganiniego, a które w 1995 r. otrzymali z rąk japońskiej Fundacji Muzycznej Nippon.

Zdaje się, że prowadzone przez kameralistów frazy nie są poddane jakiejś ogólnej koncepcji formalnej, jak ma to miejsce w interpretacjach Kwartetu Smyczkowego im. Simona Bolivara i Kwartetu im. Walentyna Berlińskiego. Muzycy koncentrują się natomiast na detalach. Do tego stopnia, że „prześwietlają” partytury na wylot. Co warte podkreślenia, proponowana przez nich narracja okazuje się uporządkowana. Z jednej strony jest wystudiowana, pełna szlifu, ale przy tym dość mało spontaniczna; nie jest jednak blada ani przepracowana, nie brakuje jej energii, choć ta energia nie zawsze jest tak świeża, jak w nagraniach obu młodszych kwartetów.

Z drugiej strony interpretacje Kwartetu Tokijskiego są ekspresywne. W tym kontekście na uwagę zasługuje wykonanie Largo sostenuto z Kwartetu e-moll Smetany – naznaczone cierpieniem, głębokie, wręcz „ciężkie” emocjonalnie, ale jednocześnie wyrafinowane, a to głównie za sprawą precyzyjnie kształtowanej dynamiki, o czym świadczą wielopłaszczyznowe kontrasty między piano i forte.

Z kolei w finale pojawia się dużo radości, którą muzycy intensyfikują poprzez dokładną realizację rytmu, selektywną artykulację – grają krótkimi pociągnięciami smyczka – oraz zmiany natężenia dźwięku i relatywnie szybkiego tempa. Nawet w najtrudniejszych technicznie miejscach intonacja całej czwórki pozostaje bez zarzutu. Podobnie zresztą jak jakość brzmienia, które w epizodzie z tremolami na tle metalicznej barwy flażoletu w partii pierwszych skrzypiec jawi się bardzo nowocześnie. Czy kiedykolwiek ktoś tak to zagrał?

Prymariusz Kwartetu Tokijskiego, Martin Beaver, pięknie śpiewa, choć nie jest tak sugestywny jak Bartłomiej Nizioł z Kwartetu im. Walentyna Berlińskiego; Beaver wydobywa ze swoich skrzypiec dźwięk słodszy w barwie, ale mniej nasycony i nie tak wyrazisty artykulacyjnie. Jego największą zaletą jest jednak to, że doskonale potrafi stworzyć z pozostałymi członkami zespołu jeden organizm wykonawczy, ukierunkowany na „ducha” kameralistyki, jak również wypracować oryginalny styl, którego będzie nam brakowało.

                                                          Maciej Chiżyński (Res Musica)


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART