opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




30 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Mozart w WOK 336-159.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-157.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-19.jpg
  • Mozart w WOK 336-365.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-177.jpg
  • Mozart w WOK 440-68.jpg
  • Mozart w WOK 336-65.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-4184.jpg
  • Mozart w WOK 329-113.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-126.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-39.jpg
  • La Fenice 612-3.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-167.jpg
  • Mozart w WOK 329-185.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-82.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-194.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-228.jpg
  • Turandot 23-313.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4619.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-43a.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

37 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Anna Netrebko śpiewa Verdiego

Równolegle z karierą sceniczną rozpoczęła Anna Netrebko karierę fonograficzną związaną z Deutsche Grammophon. Jej pierwsza płyta z ariami z oper Belliniego, Gounoda, Glinki, Pucciniego i Verdiego zyskała uznanie wytrawnych melomanów i znakomite recenzje w fachowej prasie. Podobnie był w przypadku drugiego albumu Sempre libera i albumów zawierających kompletne nagrania operowe, szczególnie Traviaty. Podziwiano w nich nie tylko nie tylko urodę pełnego blasku głosu i jego brzmienia, nienaganną technikę oraz pełne swobody prowadzenie frazy oraz znakomitego legato, ale również sposób operowania barwą i umiejętności nadania głosowi dramatycznej intensywności.

Czy tak będzie w przypadku najnowszego albumu zawierającego arie z oper Giuseppe Verdiego nagranego z okazji obchodów 200 rocznicy urodzin kompozytora? Wątpliwości nasuwają się już na samym początku kiedy słuchamy pięciu arii z Makbeta, w którym partia demonicznej Lady Makbet należy do najbardziej wymagających i to nie tylko pod względem wokalnym, ale też wyrazowym. Wystarczy przejrzeć listę śpiewaczek, które zdecydowały się na jej wykonywanie – Birgit Nilsson, Fiorenza Cossotto czy Shirley Verrett, by się o tym przekonać. Cóż z tego, że Netrebko śpiewa je sprawnie pod względem technicznym, szczególnie w wysokim rejestrze, jednak typ jej głosu zupełnie nie pasuje do tej morderczej partii. Głos śpiewaczki decydującej się na wykonanie tej partii powinien łączyć w sobie blask sopranowej góry z mezzosopranowymi dołami, mieć właściwą gęstość, masywne brzmienie i dramatyczną intensywność, bez tego trudno mówić o sukcesie. Tego właśnie brakuje w tym przypadku. Mam wrażenie, ze zbyt wcześnie zdecydowała się Anna Netrebko nawet na fragmenty tej partii.

Na szczęście Makbet, jest w moim odczuciu jedynym zgrzytem, pozostałe arie są już śpiewane z sposób w pełni satysfakcjonujący. Z czystą przyjemnością słucha się czterech arii z Trubadura, wielkiej arii Tu che le vanita z ostatniego aktu Don Carlosa oraz fragmentów z Giovanna D’Arco i Nieszporów sycylijskich. Tutaj bogaty w alikwoty głos Netrebko prowadzony z pełną swobodą ma piękne wyrównane we wszystkich rejestrach brzmienie ujmując zarazem subtelnością prowadzenia frazy oraz sposobem operowania barwą i umiejętnością nadania głosowi dramatyczno-lirycznej intensywności.

Śpiewaczce towarzyszy Orchestra Teatro Regio Torino pod dyrekcją Gianandrea Noseda, który pozwalając artystce dominować w każdym z prezentowanych fragmentów daje popis dobrze i z dużym wyczuciem prowadzonego akompaniamentu.

                                                             Adam Czopek


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART