opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




20 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Mistrz i Malgorzata 85-4162.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-4184.jpg
  • Mozart w WOK 336-65.jpg
  • Papiez 131-89.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4338.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-141.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-19.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-56.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-219.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-167.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-224.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-106.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-313.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-61.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-9.jpg
  • Manru 669-136.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-252.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-1.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4147.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-113.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

53 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Szpilkami po Steinway'u, czyli koncert z dziurą

Jak napisał w książce programowej Amerykanin polskiego pochodzenia Allen J. Kuharski, Barbara Wysocka jest jednocześnie partyturą, instrumentem, głosem Chopina i konkurencją dla dyrygenta. Wystąpiła podczas bardzo specyficznego koncertu pt. Chopin bez fortepianu na festiwalu Chopin i jego Europa. W istocie fortepian stał w przepisowym miejscu na estradzie, chociaż całkiem niemy, bo tylko Polska Orkiestra Radiowa pod dyrekcją Jacka Kaspszyka realizowała „okaleczoną partyturę” w Koncertach fortepianowych e-moll i f-moll. Reżyserowi Michałowi Zadarze chodziło najwyraźniej o to, aby pokazać jak ważna jest partia fortepianu, i jak trudno sobie wyobrazić muzykę Chopina bez niej. Chciał też zilustrować patriotyczno-makabryczny pomysł samego twórcy Mazurków, aby po jego śmierci wyciąć mu serce i przesłać do Warszawy. A co się dzieje, gdy pozbawimy ciało serca? - pyta w przedstawieniu Barbara Wysocka? I odpowiada. - Powstaje dziura.

Barbara Wysocka 2

Mieliśmy więc koncert z „dziurą”, do której wstawiono znakomity muzykologiczno-biograficzno-epistolograficzno-publicystyczny tekst wypowiadany przez aktorkę z szybkością karabinu maszynowego. Z jednej strony był to prawdziwy popis scenicznej wirtuozerii, ale po przedstawieniu dało się słyszeć skargi, że nie wszystko docierało do publiczności. Chociaż aktorkę wyposażono w przenośmy mikrofon, czasami też korzystała z mikrofonu stacjonarnego, a nawet z tuby używanej przez demonstrantów podczas ulicznych zgromadzeń, to mimo znakomitej akustyki w Studiu Radiowym im. Witolda Lutosławskiego nie wszystko, zwłaszcza podczas tutti orkiestry, było zrozumiałe. A szkoda, bo było czego posłuchać. Tekst wypowiadamy przez Wysocką okazał się bardzo ciekawy, kompetentny, czasami proroczy, a niekiedy ocierający się o komizm. Znajdowały się w nim słowne opisy przebiegów melodycznych, rytmicznych, harmonicznych w obu Koncertach, fragmenty muzykologicznych analiz muzyki fortepianowej Chopina, ale także opisy literackie, np. Jarosława Iwaszkiewicza.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART