Przegląd nowości

„Cuda Rebego” w Krakowie

Opublikowano: środa, 12, czerwiec 2013 08:12

 

Korzenie muzyki każdego narodu tkwią głęboko w pieśni ludowej, muzyce i tańcu. Jest to niewyczerpany skarbiec. Od wieków po dzień dzisiejszy kompozytorzy biorą z niego natchnienie.

Cuda Rebego 326-67

Takim skarbem jest właśnie pieśń ludu hebrajskiego. Po nią sięgają różni wykonawcy. Zarówno śpiewacy jak i muzycy. I właśnie oni w równym stopniu decydują o niezmiennej popularności muzyki żydowskiej wnosząc do niej nową treść, czy po prostu uatrakcyjniając ją swoją interpretacją, bogactwem środków wyrazu, pięknem głosu i gry.

Cuda Rebego 326-71

I po tę tematykę sięgnęła tym razem popularna krakowska śpiewaczka, Ewa Warta-Śmietana, zafascynowana melodyką i urokiem pieśni żydowskiej.

 


 

Jej Fundacja Pomocy Artystom Polskim CZARDASZ przygotowała i wystawiła (Synagoga Tempel w Krakowie, 9.06.2013) musical Cuda Rebego. Skonstruowała zgrabne, dowcipne libretto, dobrała odpowiednia muzykę, wyreżyserowała, i sama wystąpiła w jednej z ról.

Cuda Rebego 326-14

A spektakl dedykowany został zmarłemu z początkiem tego roku wybitnemu aktorowi Jerzemu Nowakowi, znakomitemu odtwórcy ról „teatralnych Żydów”. Musical, owacyjnie przyjęty przez publiczność, zapewne wejdzie do repertuaru któregoś z teatrów muzycznych i kontynuować będzie „życie sceniczne”.

 


Póki co, warto posłuchać płyty CD nagranej przez Ewę Wartę-Śmietanę, zatytułowanej „Yerushalayim”, a będącej prawie godzinnym recitalem artystki. Urzeczona melodyką i bogactwem wyboru pieśni hebrajskich, włączyła szereg z nich do swego stałego repertuaru koncertowego, konsultując swą interpretację ze znakomitym znawcą tego gatunku, Leopoldem Kozłowskim. Jego uwagi i rady znalazły odzwierciedlenie w jej wykonawstwie, bardzo osobistym, estetycznym, zaangażowanym, kulturalnym w zakresie doboru środków wyrazu, kształtowania barwy głosu, wydobywania niuansów tekstu i muzyki.

CD Jerushalayim

Prezentowany przez śpiewaczkę zestaw pieśni obejmuje tradycyjne melodie żydowskie (o różnym nastroju i charakterze) oraz kilka piosnek okresu międzywojennego dobrze dostosowanych do ogólnego nastroju płyty. Niezwykłą zaletą tego wykonania jest, prócz samych wokalnych możliwości artystki, umiejętność wydobywania z każdego z wykonywanych utworów, jego indywidualnego charakteru i wartości emocjonalnych.

Atrakcyjność krążka podnoszą pozostali wykonawcy towarzyszący śpiewaczce: pianistka Małgorzata Westrych, skrzypaczka Danuta Śmietana-Kurasiewicz oraz zespół instrumentalny „Haskala”.

                                                                              Jacek Chodorowski