opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




19 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Manru 669-136.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-113.jpg
  • Manru 669-236.jpg
  • Grzesinski Marek 85-473.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-78.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-174.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-281.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-42.jpg
  • Mozart w WOK 336-159.jpg
  • Mozart w WOK 93-28.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-74.jpg
  • La Fenice 612-28.jpg
  • Turandot 23-313.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-219.jpg
  • Mozart w WOK 329-310.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-288.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-81.jpg
  • Turandot 23-205.jpg
  • Mozart w WOK 336-273.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-174.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

48 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

W łańcuckim kalejdoskopie festiwalowym

Oglądane i słuchane inną parą ócz i uszu.

Tegoroczny Festiwal Muzyczny w Łańcucie wyznaczały z jednej strony wielkie formy wokalno-instrumentalne, stanowiące zarazem jego ramy (Traviata Giuseppe Verdiego na otwarcie, Carmina burana Carla Orffa na zamknięcie), oraz utwory z gatunku muzyki komnatowej, jak usiłowano spolszczyć jej określenie pod koniec wieku dziewiętnastego, a więc niejako powrót do źródeł, czyli Dni Muzyki Kameralnej, od których przed pięćdziesięciu dwu laty wszystko się zaczęło. Prawdopodobnie nawiązano wtedy do idei Novalisa, że nie należałoby nigdy słuchać muzyki poza odpowiednio udekorowanymi salami, w tym przypadku salą balową łańcuckiego pałacu.

Lancut 9

Spośród tych ostatnich najbardziej utkwiły mi w pamięci te przeznaczone na nietypowe składy. A więc kwartety fletowe, przede wszystkim Wolfganga Amadeusa Mozarta, powstałe na zamówienie Ferdinanda De Jeana. O ile pierwszy, D-dur KV 285 nie wyróżnia się na tle tego rodzaju ówczesnej twórczości, to drugi, C-dur KV 285b odznacza się znaczną dozą nowatorstwa, już w samym ograniczeniu się do dwóch części: sonatowego Allegra, któremu przeciwstawiony zostaje Temat z wariacjami, co stało się znacznie później wzorem dla tego typu rozwiazań. Z kolei utwór Krzysztofa Pendereckiego stanowi transkrypcję pierwotnej wersji klarnetowej i, jak to często bywa u tego kompozytora, wykorzystuje materiał tematyczny z powstającego w tym samym okresie większego dzieła scenicznego, a mianowicie opery Król Ubu.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART