Przegląd nowości

Ciekawy projekt studentów z Gdańska

Opublikowano: środa, 17, kwiecień 2013 21:52

Zespół młodych artystów, studentów i absolwentów Akademii Muzycznej im. St. Moniuszki oraz Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, który w czerwcu ubiegłego roku na scenie Opery Bałtyckiej zaprezentował z sukcesem operę Le Villi Pucciniego pokaże 7, 8 maja w Operze Bałtyckiej w Gdańsku dwa dzieła operowe jednych z najwybitniejszych twórców tego gatunku. Podczas wieczoru operowego usłyszymy dwie jednoaktowe opery komiczne Weksel małżeński (La cambiale di matrimonio) Gioacchino Rossiniego oraz finałową część Tryptyku Giacomo Pucciniego – Gianni Schicchi.

Gianni

Ubiegłoroczne wystawienie Le Villi spotkało się z niezwykle entuzjastycznym przyjęciem publiczności oraz otrzymało znakomite recenzje uznanych polskich krytyków muzycznych (m.in. Małgorzaty Komorowskiej i Doroty Szwarcman). Łukasz Rudziński z trojmiasto.pl napisał – klasyczna, prosta interpretacja, skupiona na wydobyciu emocji z muzyki Giacomo Pucciniego to klucz do sukcesu gdańskiej prapremiery opery „Le Villi”. (…) Przywracanie zapomnianych dzieł operowych zawsze stanowi wielkie wyzwanie. Przykład „Le Villi” studentów Akademii Muzycznej w Gdańsku przekonuje, że takie wyzwania warto podejmować.

Sukces Le Villi – opery, którą ostatni raz można było podziwiać na polskiej scenie 120 lat temu skłonił organizatorów do wydobycia z głębin zapomnienia dzieł operowych, które można by przypomnieć trójmiejskim melomanom. Proponowane dzieła to klasyczne pozycje repertuarowe scen operowych na świecie. Weksel małżeński G. Rossiniego oraz Gianni Schicchi G. Pucciniego to dwie opery komiczne, które w Polsce są niezwykle rzadko wystawiane, w Gdańsku zaś dotychczas nigdy nie podjęto się próby ich inscenizacji.


Weksel małżeński to dzieło 18-letniego Gioacchino Rossiniego, napisane do libretta Morandiego. Jest to pierwsze dzieło operowe króla belcanta, które od razu stało się niebywałym sukcesem. Temat jest typowym wątkiem operowym, nawiązującym do znanego Potajemnego małżeństwa Cimarosy, choć nieokiełznana żywiołowość Rossiniego nadaje całej opowieści nieco bardziej beztroski ton. To niewielkie dzieło Rossiniego miało swoją polską premierę w Warszawie w roku 1862. Drugie jego wystawienie odbyło się w roku 1998 w Warszawskiej Operze Kameralnej. Pomorska zaś publiczność nie miała jeszcze możliwości usłyszeć tej perełki operowej, która poza granicami Polski często pojawia się w repertuarach teatrów (zestawiana najczęściej z inną jednoaktową operą okresu belcanta).

Gianni Schicchi to trzecia z kolei opera Tryptyku (Il trittico), którą skomponował Giacomo Puccini już po sukcesach Cyganerii, Toski i Madama Butterfly. Światowa prapremiera opery odbyła się w Metropolitan Opera w Nowym Jorku 14 XII 1918 roku. Należy tu przypomnieć, że w tej prapremierze brał udział nie kto inny tylko sam Adam Didur – polski bas wszechczasów, który wystąpił w roli Simona. Podczas prapremiery Tryptyku wystąpił również w Płaszczu jako Talpa. Reżyserem Tryptyku był Polak Ryszard Ordyński, który w latach 1917-1920 pełnił funkcję głównego reżysera MET, o którym badacz historii MET Carl H. Hiller napisał tak – Pierwszym reżyserem z prawdziwego zdarzenia był w tym teatrze Ryszard Ordyński.

Gianni Schicchi to komiczna perełka, ewenement w dorobku kompozytora. Zainspirowana jest paroma wersami z Boskiej komedii Dantego opowiadającymi o pewnym florenckim spryciarzu. Puccini stworzył kapitalną farsę muzyczną a zarazem bezwzględnie najlepsze dzieło obok wspominanych już wcześniej.

Pomysłodawcą przedsięwzięcia, a także kierownikiem muzycznym jest Rafał Kłoczko, student roku dyplomowego gdańskiej Akademii Muzycznej. To właśnie dzięki jego inicjatywie w czerwcu 2012 roku na scenie Opery Bałtyckiej doszło do inscenizacji opery Pucciniego Le Villi. Za całokształt działalności uhonorowany otrzymał w 2011 roku prestiżowy tytuł Najlepszego Studenta Trójmiasta, a w 2012 roku otrzymał tytuł Najlepszego Studenta Polski w kategorii „Sztuka”. Inscenizacji opery Gioacchino Rossiniego Weksel małżeński podjął się Krzysztof Knurek, student roku dyplomowego Akademii Teatralnej w Warszawie oraz absolwent Studium Wokalno-Aktorskiego im. D. Baduszkowej w Gdyni. Natomiast reżyserię Gianni Schicchi Giacomo Pucciniego wykona Natalia Kozłowska, absolwentka Akademii Teatralnej w Warszawie, która współpracowała z takimi instytucjami jak choćby Teatr Polski w Warszawie, czy Opera Bałtycka w Gdańsku. Ma w swoim dorobku cztery duże inscenizacje operowe i wiele asystentur u boku znanych polskich reżyserów operowych i teatralnych. Autorką projekcji multimedialnych będzie Olga Warabida, studentka gdańskiej Akademii Sztuk Pięknych, tworząca niezwykle nowatorskie pod względem technicznym animacje i wizualizacje oparte na połączeniu różnych technik multimedialnych (mapping 2D i 3D, live animation) oraz graficznych (litografia, litoryt i akwaforta), za co w roku ubiegłym otrzymała nagrodę rektora gdańskiej ASP.

Solowe partie w obu operach kreować będą najzdolniejsi soliści Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej w Gdańsku między innymi sopranistka Magdalena Chmielecka (zdobywczyni wielu nagród na konkursach wokalnych m.in. w Rumunii i we Włoszech), Miłosz Gałaj oraz odkrycie roku, którym jest niezwykle utalentowany tenor chińskiego pochodzenia Jingxing Tan.

Organizatorem przedsięwzięcia jest Fundacja TUTTI, która w swoich założeniach statutowych ma m.in. promocję i pomoc młodym artystom w realizacji ich marzeń. Wydarzenie jest realizowane dzięki współpracy trójmiejskich instytucji kultury: Opery Bałtyckiej, Akademii Muzycznej w Gdańsku, Akademii Sztuk Plastycznych oraz LIONS Club Gedania w Gdańsku.

                                                                                     (jm)