Przegląd nowości

Międzynarodowy Festiwal i Konkurs Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu

Opublikowano: środa, 17, kwiecień 2013 19:15

Zgodnie z dwuletnią formułą w dniach 5-14 kwietnia odbyła się w Nowym Sączu impreza łącząca w swoim programie festiwalowe wydarzenia i wokalne zmaganie młodych adeptów wokalistyki. Festiwal i konkurs wokalny z Adą Sari w tle powołała do życia, tworząc zarazem jego koncepcję programową, w 1985 roku prof. Helena Łazarska, ówczesny kierownik katedry wokalistyki Akademii Muzycznej w Krakowie, która od 1991 roku jest profesorem zwyczajnym w Universität für Musik und Darstellende Kunst w Wiedniu oraz Mozarteum w Salzburgu. Pierwotnie były to: Dni Sztuki Wokalnej im. Ady Sari, które od 2001 roku przekształcono w międzynarodowy konkurs wokalny. Od samego początku w jego jury zasiadali najbardziej znani na świecie śpiewacy operowi Birgit Nilsson, Gundula Janowitz, Luigi Alva, Edith Mathis, Zdzisława Donat, Halina Mickiewiczówna, Ileana Cotrubas i Elżbieta Szmytka.

Nowy Sacz 14

W tym roku w międzynarodowym składzie jury zasiedli w większości laureaci poprzednich konkursów: Ewa Biegas, Wojciech Gierlach, Anna Lubańska, Wojciech Maciejowski, Monika Walerowicz-Baranowska, Piotr Łykowski (Polska) Urška Arlič Gololičič i Matjaž Robavs (Słowenia), Yasushi Hirako (Japonia), Klemens Sander (Austria). Pracom jury, jak w każdym z dotychczasowych konkursów, przewodniczyła prof. Helena Łazarska. W trzecim etapie jury zostało rozbudowane przez dyrektorów kilku polskich teatrów muzycznych: Paweł Gabara (Gliwicki Teatr Muzyczny), Maciej Figas (Opera Nova w Bydgoszczy), Tomasz Tokarczyk (Opera Krakowska), Tomasz Janczak (Teatr Muzyczny w Lublinie), Zbigniew Macias (Teatr Muzyczny w Łodzi), Roberto Skolmowski (Opera Podlaska w Białymstoku).

W tym roku do konkursu zakwalifikowano 50 młodych śpiewaków z 7 krajów, oczywiście dominowali śpiewacy polscy. Ostatecznie do konkursowych przesłuchań stanęło 47 osób, z których do III etapu jury zakwalifikowało 11 śpiewaków. Jednak dwoje z nich z powodu choroby zrezygnowało z uczestnictwa w ostatnim etapie. Ostatecznie laureatami głównych nagród i wyróżnień XV Międzynarodowego Konkursu Sztuki Wokalnej im. Ady Sari zostali niemal sami Polacy, w tym jeden śpiewak o polsko-francuskim rodowodzie. Wielu z nich prezentowało naprawdę wartościowe głosy i dobrą technikę.

Triumfatorką tegorocznego konkursu została Ewa Tracz, studentka Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie Ewy Biegas. Ta młoda śpiewaczka dysponująca pięknie brzmiącym sopranem o niemałym już wolumenie, srebrzystej barwie, łatwości i pewności pokonywania koloraturowych pasaży, zaskoczyła dojrzałością interpretacji i techniki. Zaprezentowała też dużą swobodę w prowadzeniu frazy i opanowania emisji głosu.


Dowiodła tego wszystkiego w pięknie zaśpiewanym recytatywie i arii Julii Eccomi in lieta vesta / Oh! Quante volte z I aktu opery I Capuleti e i Montecchi Vincenzo Belliniego oraz arii Noriny Quel guardo il Cavaliere z I aktu Don Pasquale Gaetano Donizettiego. Do pierwszej nagrody w kategorii głosów żeńskich jury dołożyło jeszcze nagrodę im. Ady Sari oraz Nagrodę Orkiestry Opery Krakowskiej.

Drugą nagrodę w kategorii głosów żeńskich przyznano Kindze Borowskiej, absolwentce Akademii Muzycznej w Łodzi, w klasie prof. Grażyny Krajewskiej-Ambroziak z 2012 roku. To świetna młoda wokalistka obdarzona przez naturę pięknie brzmiącym mezzosopranem o dużej rozpiętości i wyrównanym w każdym rejestrze brzmieniu oraz nasyconej barwie, którą dobrze operuje. Zaśpiewanego przez nią recytatywu i arii Leonory L’ai-je bien entendu / O mon Ferdynand z III aktu Faworyty G. Donizettiego słuchałem z ogromną satysfakcją i przyjemnością. Świetna ekspresja, naturalna emisja i pewność techniczna pozwoliły jej na piękną, dojrzałą i pełną artystycznego wyrazu interpretację tej wspaniałej arii. Jury przyznało jej również nagrodę za wybitne wykonanie pieśni (ex aequo z Anną Leśniewską). Otrzymała też zaproszenie Opery Śląskiej w Bytomiu do udziału w koncercie lub spektaklu tego teatru.

Nowy Sacz 13

Trzeciej nagrody w kategorii głosów żeńskich i pierwszej nagrody w kategorii głosów męskich nie przyznano. Drugą nagrodę w głosach męskich otrzymał Andrzej Lampert, absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie Janusza Borowicza. Laureat specjalnej nagrody „Dla najbardziej obiecującego głosu tenorowego” ufundowanej z inicjatywy Wiesława Ochmana na III Konkursie Wokalnym im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy w 2006 roku. W przypadku tego młodego śpiewaka można napisać: nareszcie pojawił się młody tenor o ładnej barwie, wyrównanym brzmieniu i umiejętności naturalnego prowadzenia głosu. Nie jest to jeszcze wielki tenor bohaterski, ale interesujący głos liryczny, który z czasem ma dużą szansę na przejście do partii liryczno-dramatycznych. Choć nie ukrywam czeka go w tej kwestii jeszcze wiele pracy. Ale już teraz pięknie zabrzmiała w jego wykonaniu aria Alfreda De’miei bollenti spiriti z II aktu Traviaty Verdiego. Mniej satysfakcji dała aria Stefana Cisza dokoła, noc jasna, czyste niebo z III aktu Strasznego dworu Moniuszki. Jednak wykonaniem na koncercie laureatów wspaniale zaśpiewanej arii Leńskiego Kuda, kuda wy udalilis z II aktu Eugeniusza Oniegina Czajkowskiego wywołał autentyczną, w pełni zasłużoną, owację. Będę się bacznie przyglądał rozwojowi jego kariery. Mam nadzieję, że już wkrótce usłyszymy wiele dobrego o dokonaniach tego młodego wokalisty.


Trzecia nagroda w głosach męskich przypadła barytonowi Łukaszowi Hajduczeni, absolwentowi Uniwersytetu Muzycznego im. F. Chopina w Warszawie, w klasie prof. Jerzego Knetiga. W jego przypadku mieliśmy doczynienia z dobrze ukształtowanym głosem o interesującym brzmieniu i barwie. Ten młody śpiewak dysponuje również dobrym warsztatem pozwalającym mu na bezproblemowe pokonanie trudności prezentowanych arii. Szczególne uznanie publiczności zyskał za piękne wykonanie arii Figara Largo al faktotum z Cyrulika sewilskiego Rossiniego potraktowanego z dystansem i humorem. Jednak pełnię swoich wokalnych możliwości zaprezentował na koncercie laureatów recytatywem i arią księcia Jeleckiego Wy tak pieczalnyj daragaja / Ja was lublu z Damy pikowej Czajkowskiego.

Nowy Sacz 15

Pięć równorzędnych wyróżnień otrzymali: Klaudia Moździerz, mezzosopran, studentka III roku Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach, klasa Ewy Biegas. Natalia Skrycka, mezzosopran, również studentka Akademii Muzycznej w Katowicach, klasa prof. Agaty Kobierskiej. Bartosz Araszkiewicz, bas, absolwent katowickiej Akademii Muzycznej, w klasie prof. Feliksa Widery. Stawkę wyróżnionych zamykają David Beucher i Piotr Halicki obdarzeni interesującymi głosami barytonowymi.

Jury nagrodziło również Annę Leśniewską, która z powodu choroby wycofała się z trzeciego etapu. Mimo tego otrzymała nagrodę za wybitne wykonanie pieśni, oraz za najlepsze wykonanie utworu Wolfganga Amadeusza Mozarta. Została też, wspólnie z Andrzejem Lampertem, zaproszona do udziału w warsztatach wokalnych organizowanych przez Teatr Wielki – Operę Narodową w Warszawie.

Jak zawsze konkursowi towarzyszyły wydarzenia festiwalu, w ramach którego 5 kwietnia wykonano III Symfonię Pieśni żałosnych op. 36 Henryka Mikołaja Góreckiego, partię solową zaśpiewała Ewa Biegas. 9 kwietnia zabrzmiało War Requiem op.66 Benjamina Brittena. Na finał – 14 kwietnia zaprezentowano spektakl Mimo wszystko Johna Murrella przywieziony przez Teatr Współczesny w Warszawie. Główne role grali Maja Komorowska i Wiesław Komasa.

                                                                   Adam Czopek