opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




25 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • La Fenice 612-117.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-237.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-244.jpg
  • Papiez 131-164.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-108.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-194.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-62.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-110.jpg
  • Mozart w WOK 329-185.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-1.jpg
  • Mozart w WOK 440-68.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-224.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-96.jpg
  • Turandot 23-97.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-252.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4162.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-28.jpg
  • Mozart w WOK 325-145a.jpg
  • Mozart w WOK 524-49.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-242.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

77 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Łowcy nagród, czyli pięćdziesięcioro na piętnastolecie: I Etap Konkursu im. Ady Sari

W Nowym Sączu dobiegł właśnie końca I etap jubileuszowego, piętnastego Konkursu Wokalnego im. Ady Sari. W jego szranki stanęło ostatecznie pięćdziesięciu, mniej lub bardziej młodych adeptów sztuki śpiewu (granica wieku to 32 lata). Obserwując przebieg tego turnieju doszedłem do wniosku, iż może warto by pomyśleć nad modyfikacją jego formuły, czy szerzej w ogóle odbywających się w Polsce tego rodzaju imprez. Na przykład rozdzielić głosy żeńskie od męskich, zgodnie z patronującymi im artystami: Adą Sari i Adamem Didurem. W przypadku Nowego Sącza mógłby on dodatkowo dotyczyć właściwej dla niej odmiany głosu – sopranu koloraturowego – i związanego z nim repertuaru. Być może przyczyniłoby się do odrodzenia sposobu kształcenia, związanego z tą specjalizacją, obecnie zaniedbanego. Z kolei kontratenorzy mogliby znaleźć dla siebie miejsce w kategorii wokalistyki barokowej. A tak mamy repertuarowy karnawał epok (od baroku do weryzmu), gatunków (od oratoriów i kantat, poprzez opery, do musicali i pieśni, a każdy z tych rodzajów wymaga przecież nieco innych technik śpiewu i środków interpretacji). Na przykład Klaudia Moździerz świetnie wykonująca song Starszej Pani z bernsteinowskiego Kandyda o wiele lepiej odnalazłaby się na krakowskim Konkursie im. Iwony Borowickiej.

Nowy Sacz 1

Najwięcej nieporozumień przysparza wymóg przedstawienia utworu o współczesnej formie, albowiem nie do końca ostre jest samo to pojęcie. Należałoby je doprecyzować, czy zgodnie z etymologią odnosić się ma do kompozycji powstałych w ostatecznym okresie, odzwierciedlających aktualnie panujące tendencje, choć kryterium czysto chronologiczne nie wyklucza przecież ich zachowawczości. A może lepszym określeniem byłoby posiadanie przez nie znamion nowoczesności, a więc odznaczających się odkrywczymi walorami brzmieniowymi, niekonwencjonalnym wykorzystaniem głosu, a co za tym idzie poszerzonymi środkami artykulacyjnymi. Jako niezrównaną interpretatorkę tego rodzaju muzyki znamy przecież Helenę Łazarską, inicjatorkę i przewodniczącą jury omawianych zawodów wokalnych. A tak jest to czysta fikcja, kiedy za takowe uchodzić mają np. utwory Karola Szymanowskiego czy Maurice’a Ravela. Może należałoby wskazać na przykład na drugą szkołę wiedeńską, Johna Cage’a? Godnym zastanowienia jest, czy Ada Sari, żyjąc w naszych czasach, nie wykonywałaby takich wirtuozowskich, wokalizujących dzieł, jak Sequenza III Luciana Beria czy Bel canto Krystyny Moszumańskiej-Nazar.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART