GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowości„Uprowadzenie z Seraju” w Opéra de Nantes
Strona 1 z 3
Prezentowane właśnie w Opéra de Nantes Uprowadzenie z seraju - przygotowane w koprodukcji z Opéra de Montpellier - zostało wyreżyserowane przez argentyńskiego inscenizatora Alfredo Ariasa, który w latach sześćdziesiątych ubiegłego wieku należał do zgrupowanych przy Instytucie Di Tella w Buenos Aires artystów-plastyków, przyciągających uwagę licznymi wystawami, happeningami i performansami. Jego pierwszą kreacją teatralną była sztuka Drakula, zaskakująca adaptacja powieści Brama Stokera, pokazana w estetyce filmu rysunkowego.
Zaś pierwszymi napisanymi przez samego Ariasa - i również przezeń wyreżyserowanymi - sztukami były Aventuras i Futura. W 1968 roku założył on grupę teatralną „TSE”, opuścił Argentynę, a swoje przepojone fantastyką, feerią i humorem kreacje prezentował w Nowym Jorku i Paryżu. To właśnie w stolicy Francji osiadł na stałe w 1970 roku i zdobywał uznanie oryginalnymi, często radykalnie nowatorskimi przedstawieniami, łączącymi taniec, muzykę i poetycki dialog. W trakcie swojej kariery zmierzył się z tak odmiennymi gatunkami jak komedia muzyczna, film, teatr masek czy music-hall. Od pewnego czasu chętnie wystawia też opery: np. Rameau, Strawiński, Bizet, Britten, Poulenc, ale również operetki Lehara, Offenbacha czy zarzuelę Lleo. Od roku 2004 nie wyreżyserował jednak żadnej opery, ponieważ postanowił poświęcić więcej czasu na pisanie oraz - jak mówi - „refleksję nad rolą inscenizatora operowego”. Pokazywane w Nantes przedstawienie jest zatem powrotem Ariasa do sztuki lirycznej po ośmiu latach przerwy.
Od razu nasuwa się pytanie, czy argentyński artysta postąpił słusznie sięgając po młodzieńcze dzieło Mozarta, grzeszące jeszcze pewnymi dłużyznami, brakiem ciekawie zarysowanej dramaturgii i słabą konstrukcją, wynikającą z niezręcznego pod względem literackim libretta Gottlieba Stephaniego. Sądząc po ostatecznym rezultacie scenicznym odpowiedź może być tylko negatywna.
|
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |