Przegląd nowości

Wokalne nowości Firmy „DUX”

Opublikowano: poniedziałek, 11, luty 2013 13:49

Do sięgnięcia po nagranie oratorium „Stworzenie świata” Krzysztofa Meyera skłaniają lektura świetnie napisanej autobiografii kompozytora („Mistrzowie i przyjaciele”, PWM 2011) oraz znakomita recenzja nagrania pióra red. Małgorzaty Komorowskiej („Ruch Muzyczny” nr 3 z 3 lutego 2013 roku).

Oratorium „Stworzenie świata” powstało na zamówienie organizatorów sympozjum „Spotkania religii świata” (wrzesień 2000 roku, Hildesheim, EXPO 2000). Prawykonanie miało miejsce 10 września 2000 roku właśnie w Hildesheim. Pierwsze polskie wykonanie tego dzieła odbyło się we Wrocławiu w 2002 roku w ramach festiwalu „Wratislavia Cantans”. Omawianego nagrania dokonano dla Polskiego Radia w Katowicach w 2011 roku. W bardzo starannym, jak to zwykle w nagraniach DUX, buklecie albumu, autor omówienia napisał: Oratorium Krzysztofa Meyera nie jest wokalno-instrumentalną epopeją o pojawieniu się nieba, ziemi, żywiołów, zwierząt i człowieka, lecz raczej dramatem o ich powstaniu i unicestwieniu.

CD Meyer

Autorem tekstu Oratorium jest bardzo aktywny medialnie ewangelicki pastor Gerhard Engelsberger z Hildesheim, małego miasta w Westfalii. Szczegółowa treść jedenastu części utworu dokładnie omówiona została w buklecie płyty. Muzyka Oratorium (przeznaczonego na sopran, alt, tenor, bas, chór mieszany i orkiestrę symfoniczną) jest w swym przebiegu znacząco zróżnicowana. Niepokojąca, wywołująca zmienne nastroje, czasem mocno wytłumiona, kontemplacyjna, czasem wyraźnie ekspresyjna i optymistyczna. Bardzo trafnie muzykę tę oceniła w swej recenzji Małgorzata Komorowska, pisząc – Barwna makrostruktura całości i wewnętrzny tok poszczególnych ogniw potwierdzają typową dla Meyera jasność konstrukcji, a polifonizująca niekiedy faktura i zwarte brzmienie, jego warsztatowe mistrzostwo.

Wykonawcami omawianego nagrania (DUX 0919/0920, 2012 rok) są znani i bardzo przekonywujący w swych interpretacjach soliści: Agnieszka Rehlis (tu – sopran), Ewa Marciniec (alt), Ryszard Minkiewicz (tenor), Piotr Nowacki (bas), Chór Polskiego Radia w Krakowie, Zespół Śpiewaków Miasta Katowice „Camerata Silesia” oraz Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach pod dyrekcją Łukasza Borowicza.


Druga płyta DUX, którą warto polecić, to „Perły Europy” (DUX 0940, 2012 rok). Jest to czterdziesto minutowy recital wokalny sopranistki, Magdaleny Meziner. Recital złożony z 13 wybranych przez wykonawców (przy fortepianie zasiada Tomasz Trzebiatowski) pieśni. Utwory pochodzą z różnych stron Europy (Rosja, Niemcy, Włochy, Francja, Hiszpania i oczywiście Polska). Wszystkie te pieśni łączy właściwie jeden wspólny temat: uczucie miłości, marzeń i tęsknoty. W buklecie albumu wykonawcy piszą – nasze korzenie, pasje, miłości, przeżycia artystyczne i osobiste miały wpływ na wybór tych utworów. A wybór ten jest rzeczywiście interesujący.

CD Per y Europy

Magdalena Meziner, urodzona w Gdańsku, tam otrzymała wykształcenie pianistyczne i wokalne. Wyróżniona licznymi nagrodami muzycznymi, w latach 2003-2005 pozostawała pod opieką artystyczną wybitnej śpiewaczki bułgarskiej Geny Dymitrowej (1941-2005). Koncertowała zaś w Wiedniu, Szwajcarii, Francji i we Włoszech. Artystka dysponuje bardzo ładnym, nośnym sopranem lirycznym. Swym interpretacjom nadaje wyraz pewnej intymności, a przy tym zmysłowości. Udanie towarzyszy jej pianista, też absolwent Akademii Muzycznej w Gdańsku, a obecnie pedagog Wyższej Szkoły Muzycznej w Lucernie. W cytowanym już, we fragmencie przesłaniu, wykonawcy stwierdzają także – historie poruszane oddechem, słyszane w dźwięku i malowane słowem, są odbiciem naszych najintymniejszych tęsknot. Uśmiechem, a czasem smutkiem duszy. I tak trzeba odbierać wykonanie nagranych utworów bardzo indywidualnie i wzruszająco.

                                                                                 Jacek Chodorowski