opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




19 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Pierscien we Wroclawiu 345-62.jpg
  • Papiez 131-178.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4147.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-220.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-137.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-325.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-102.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-242.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-275.jpg
  • Mozart w WOK 336-365.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-194.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-28.jpg
  • La Fenice 613-52.jpg
  • Mozart w WOK 336-437.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-425.jpg
  • Turandot 246-345.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-157.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-285.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-281.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-44.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

52 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

„Chowańszczyzna” Musorgskiego w Opéra national de Paris

 

Pomysł napisania Chowańszczyzny podsunął Musorgskiemu Wladimir Stasow, krytyk sztuk plastycznych i muzyki, publicysta i historyk sztuki. Po Borysie Godunowie dzieło to miało być drugą częścią planowanej przez rosyjskiego kompozytora trylogii oper historycznych, tyle tylko, że trzecie ogniwo (mające traktować o buncie Pugaczowa) wstępnie planowanej całości w ogóle nie powstało.

 

Chowanszczyzna 1

Temat tego pięcioaktowego dramatu muzycznego odnosi się do okresu rządów Piotra Wielkiego (rok 1682 i lata następne), w którym doszło do brutalnych starć pomiędzy wspieranymi przez sekty starowierców zbuntowanymi strzelcami – na ich czele stanął książę Chowański – a reprezentowanymi przez samego cara zwolennikami nowych porządków. Ostatecznie zwyciężyli ci ostatni, a przywiązana do starych i odwiecznych tradycji Rosja musiała porzucić odrzucające wszelkie reformy przywiązanie do przeszłości na rzecz otwarcia się na nowy styl rządzenia i myślenia.

Chowanszczyzna 2

W przeciwieństwie do Borysa Godunowa nie ma w tej operze głównej postaci, a jej prawdziwym bohaterem jest zbiorowość ukazywana za pośrednictwem zróżnicowanych grup społecznych: strzelców, starowierców, moskiewskiego tłumu itd. Celem twórców było zatem ukazanie kluczowego momentu z historii Rosji i podporządkowanie jednostkowych losów epickiej opowieści. Nie da się jednak ukryć, że zawiła i w wielu momentach niejasna treść czyni rzeczone dzieło trudno zrozumiałym dla niewtajemniczonego w szczegóły historycznych zawirowań widza, a jeżeli pomimo tych słabości Chowańszczyzna coraz skuteczniej podbija sceny teatrów lirycznych całego świata, to dzieje się tak wyłącznie dzięki jej bogatej i wartościowej warstwie muzycznej. Chociaż i w tym zakresie sprawy nie wyglądają zbyt prosto. Aby nie wchodzić w szczegóły, wystarczy tylko przypomnieć, iż Musorgski komponował swą operę etapami przez siedem lat: od 1873 do 1880 roku. W momencie śmierci kompozytora była prawie gotowa partytura w wersji fortepian-partie wokalne, z wyjątkiem zakończenia aktu II i sceny finałowej aktu IV.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART