GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościPianolowe nagrania Harolda Bauera i Ignacego Friedmana na płytach Dal Segno
Strona 1 z 3
Australijczyk Denis Condon jest chyba największym na świecie wielbicielem pianol i najwytrwalszym kolekcjonerem rolek pianolowych. W jego zbiorach znajduje się ponad osiem tysięcy zwojów, z których można usłyszeć interpretacje zarejestrowane przez przeszło siedmiuset pianistów. Posiada on także dziewięć instrumentów mogących te rolki odczytać. Każdy z nich ma własny system odtwarzania.
Pasjonat rozkochał się w pianolach mając piętnaście lat, w roku 1948, kiedy otrzymał od ojca instrument marki Ampico. Jak informuje w komentarzu dołączonym do omawianych albumów, „[…] mechaniczne fortepiany nie cieszyły się wtedy jakimkolwiek zainteresowaniem. Instrumenty, które przetrwały do tamtego czasu, już zdążyły się popsuć, bo zbudowano je ze zbyt kruchych materiałów. Poza tym nikt nie pamiętał o technikach potrzebnych do ich odbudowy, więc był to dla mnie początek czterdziestoletniej pracy opierającej się na metodzie prób i błędów, której celem było odrestaurowanie pianoli jako instrumentu reprodukującego grę na fortepianie”. Moda na nagrywanie muzyki na papierowych wałkach zaczęła się w drugiej połowie XIX w. i trwała do lat 30. XX w. Najpopularniejszymi firmami produkującymi pianole były Welte-Mignon, The American Piano Company’s Ampico, Aeolian’s Duo-Art oraz Hupfeld’s Triphonola. Kres tendencji „reprodukcji fortepianu” (tak pianolę określa się w krajach anglojęzycznych) przyniosło pojawienie się płyt gramofonowych, które były tańsze i praktyczniejsze w użyciu. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |