opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




29 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Domingo w Zabrzu 272-242.jpg
  • Manru 669-222.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-113.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-96.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-62.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-38.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-78.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-264.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-481.jpg
  • Mozart w WOK 336-273.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-4366.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-82.jpg
  • La Fenice 612-28.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-4184.jpg
  • La Fenice 612-117.jpg
  • Turandot 23-205.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-167.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-174.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-50.jpg
  • La Fenice 68-188.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

85 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Pajace z Cavalerią

Ta sama sceneria poddana niewielkim modyfikacjom służy też jako arena dla quasi-cyrkowych popisów wędrownej trupy w operze „Pajace”. Świetnie tutaj „grają” jarmarcznie świecące wielkie litery składające się na tytuł dzieła. Stronę wizualną obu połączonych spektakli trzeba uznać za bardzo udaną, co jest zasługą reżysera i scenografa w jednej osobie. Dobrym uzupełnieniem dla dekoracji Waldemara Zawodzińskiego były też kostiumy Małgorzaty Słoniowskiej, choć przybrudzone tylko „do połowy” garnitury założone chórzystom w „Cavalerii rusticana” nie były najszczęśliwszym pomysłem. Również nie wszystkie chwyty reżyserskie były w pełni udane. Początkowa „Siciliana” śpiewana przez bułgarskiego tenora o bardzo pięknym głosie Kamena Chaneva powinna dobiegać zza sceny, tymczasem w tej inscenizacji widzimy bohatera sławiącego uroki pięknej Loli na samym środku sceny kiedy wcale nie symbolicznie, ale całkiem praktycznie i nieprzyzwoicie migdali się do swojej kochanki. Nadmierna dosłowność zamieniła też wzruszającą scenę, gdy Turiddu żegna się ze swoją matką, w zabawną groteskę, bo reżyser uznał, iż ciężki i zwalisty mężczyzna powinien usiąść swojej mamie na kolanach. Na szczęście Jadwiga Postrożna nie była wątłą staruszką i wytrzymała ten nadmiar synowskich uczuć. Dosyć sztucznie wypadły też rozpaczliwe gesty zdradzanej przez Turiddu narzeczonej Santuzzy. Aleksandra Makowska w tej roli wypadła poprawnie, ale akademicko, na szczęście jej głos jest ładny i dźwięczny. Mocnym punktem „Cavalerii” było wejście, a właściwie wjazd na sztucznym, białym koniu Alfia – dobrze dysponowanego głosowo Jacka Jaskuły, któremu twórcy spektaklu kazali wykonywać także prawie cyrkowe popisy gimnastyczne.

Jeszcze więcej popisów akrobatycznych przygotowano pod kierunkiem Janiny Niesobskiej, zgodnie zresztą z librettem opery, w wystawianych po przerwie „Pajacach” Leoncavallo. Tutaj talent ujawniła najlepsza chyba solistka wieczoru Anna Lichorowicz w roli Neddy. Jej głos miękko i dźwięcznie odzywał się podczas bujania na huśtawce, po solach tanecznych i gimnastycznej „rozgrzewce”. Ta znakomita śpiewaczka stworzyła również bardzo przekonującą psychologicznie postać nieco naiwnej i lekkomyślnej cyrkówki. Dobrze też spisali się trzej partnerzy ponętnej akrobatki – Mariusz Godlewski jako odtrącony i mściwy Tonio, świetnie wykonujący popisowy prolog do tej opery, tytułowy pajac Canio w wykonaniu Nikolaya Doroshkina tracący zmysły z rozpaczy i zabijający w afekcie, a wreszcie dobrze śpiewający Silvio - Michał Kowalik, który zapragnął „sprzątnąć sprzed nosa” Neddę jej prawowitemu mężowi i garbatemu Tonio, który pretenduje na kochanka.

Ważnym atutem przedstawienia była orkiestra Opery Wrocławskiej pod batutą Ewy Michnik realizująca doskonałą, naładowaną emocjonalnie postromantyczną muzykę, ale również chór oraz liczna grupa dzieci. Szkoda, że w scenie, w której dzieci wciągają na sceną drewniane zabawki ostry hałas drewnianych kółek psuje nieco wrażenie i zagłusza jakże ważny i pełną pięknych melodii warstwę orkiestrową. W sumie obie opery tego wieczoru dostarczyły słuchaczom wielu niezapomnianych wzruszeń muzyczno-wokalnych, świadczących o ich nieprzemijającej wartości.

                                                                   Joanna Tumiłowicz


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART