opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




29 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Domingo w Zabrzu 272-234.jpg
  • Mozart w WOK 336-456.jpg
  • Mozart w WOK 336-8.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4710.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-116.jpg
  • Turandot 23-97.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-441.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-102.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-25.jpg
  • Mozart w WOK 336-159.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-262.jpg
  • Mozart w WOK 329-153.jpg
  • Mozart w WOK 524-49.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4338.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-134.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-100.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-74.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-137.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4683.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-96.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

127 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

„Czarodziejski flet” w Opéra du Rhin w Strasburgu

Reżyserka stwierdza, że ograniczanie się w przypadku Czarodziejskiego fletu tylko do opowiadania sympatycznej historii szczęśliwie zakończonej miłości nie ma już dzisiaj większego sensu. Nie można też jej zdaniem stale opierać całego obrazu na podkreślaniu opozycji pomiędzy dobrem i złem, słońcem i nocą czy mężczyznami i kobietami. Clément przypomina, że dla Mozarta, który przecież czynnie uczestniczył w redagowaniu libretta, wszelkie ideowe krucjaty masonerii, a także walka z zacofaniem i despotyzmem na rzecz zwycięstwa rozumu stanowiły niezwykle istotne zagadnienia. Ponadto każda z występujących w tej operze postaci posiada bardziej złożoną i nacechowaną sprzecznościami osobowość niż by się to mogło na pierwszy rzut oka wydawać. Ciekawe jest w tej inscenizacji budowanie opozycji pomiędzy Królową Nocy i Sarastro: ona ucieleśnia siłę dzikiej i prymitywnej natury, zaś on - moc rozumu.

Strasbourg,Flet 2

Oboje symbolizują relację zachodzącą pomiędzy naturą i nauką, która w przedstawieniu Mariame Clément nabiera etycznego wymiaru. Przekłada się to bardzo konkretnie na warstwę wizualną. W akcie pierwszym przed widzem odsłania się post-apokaliptyczny pejzaż wypełniony uschłymi trawami i paprociami, groźna sceneria po jakimś katakliźmie - przypominająca niektóre ujęcia z filmu Stalker Andreia Tarkovskiego - z którego cało uchodzi jedynie oczekujący na przybycie Tamino Papageno. Natomiast akt drugi rozgrywa się w wypełniającym scenę zaciemnionym pomieszczeniu, przypominającym bunkier, albo ukryte pod ziemią laboratorium, w którym odbywają się różne eksperymenty naukowe i gdzie Tamino i Papageno zostają poddani ciężkim próbom mającym otworzyć przed nimi wrota świątyni. Ważną rolę odgrywają w tym spektaklu przygotowane przez Momme Hinrichs i Torge Mǿller projekcje wideo, jak na przykład ten rodzaj instalacji ukazującej wijącego się jakby w kryształowej kuli węża, którego wizerunek powoli przekształca się w dokumentalne ujęcia przywołujące katastrofy naturalne, w tym również szalejące tsunami. W kreowaniu tej niezwykle logicznie i konsekwetnie zaplanowanej narracji dramaturgicznej trudny do przecenienia udział ma świetnie prowadzona przez Marion Hewlett reżyseria świetlna, wpływająca na zmianę klimatów, przybliżająca lub oddalająca rozmaite plany wizualne, ściągająca wzrok na ważny detal czy zmieniające się sytuacje. To wszystko nie oznacza wszakże, że wizja Clément została pozbawiona elementów humorystycznych. Przeciwnie, jest ich tutaj nawet sporo i to przedniej jakości.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART