Przegląd nowości

„Rycerskość wieśniacza” i „Pajace” w Operze Wrocławskiej

Opublikowano: sobota, 08, grudzień 2012 11:53

Opera Wrocławska zaprasza na najnowszą premierę: „Rycerskość wieśniaczą” Pietra Mascagniego i „Pajace” Ruggiera Leoncavalla. Te dwie opery dość często wystawiane są razem (od czasu inscenizacji w Met w 1895 r.) , jednak w powojennym Wrocławiu jeszcze nigdy nie były realizowane jako dyptyk. „Pajace” wystawiane były trzykrotnie, zawsze w zestawieniu z baletem: w roku 1948 towarzyszyła im „Szecherezada” Nikołaja Rimskiego-Korsakowa, w roku 1964 – „Coppelia” Léo Delibesa, a w 1974 – „Czar miłości” Manuela de Falli. Z kolei „Rycerskość wieśniacza” zaprezentowana została tylko raz: w roku 1949. Towarzyszył jej również balet – „Pan i dziewczyna” Tadeusza Szeligowskiego.

Pajace

„Rycerskość wieśniacza”, do której libretto napisali Guido Menasci i Giovanni Targioni-Tozetti na podstawie naturalistycznej noweli Giovanniego Vergi, po raz pierwszy wystawiona została w 1890 roku w Teatro Costanzi w Rzymie. Jest to najpopularniejsze dzieło Pietra Mascagniego, którym wygrał konkurs na jednoaktową operę rozpisany w 1889 roku przez mediolańskie wydawnictwo muzyczne Sonzogno. „Rycerskość wieśniacza” – jak się powszechnie określa – jest reprezentantem weryzmu, prądu estetycznego, który szczególnie eksponowany był w czasie fin de siècle’u. Sztuka miała wówczas przede wszystkim przedstawiać codzienność – jak byśmy powiedzieli dzisiaj – bez retuszu, postulowano skrajny mimetyzm i realizm.


W tę samą konwencję wpisują się „Pajace” Ruggiera Leoncavalla (libretto napisał kompozytor), które wystawione zostały po raz pierwszy w roku 1892 w Teatro dal Verme w Mediolanie. Założenia weryzmu są w „Pajacach” przedstawiane programowo w prologu opery: Tonio śpiewa, że autor dzieła przedstawi historię, która wydarzyła się naprawdę, a aktorzy na scenie to „ludzie z krwi i kości”. Zatem w ramach konwencji commedia dell’arte w „Pajacach” zaprezentowane mają być prawdziwe emocje prawdziwych ludzi.

Premierę zrealizują twórcy, którzy w Operze Wrocławskiej odpowiedzialni są w ostatnich latach za sukces m.in. „Opowieści Hoffmanna” Jacquesa Offenbacha i „Borysa Godunowa” Modesta Musorgskiego (oba spektakle zostały zarejestrowane przez TVP Wrocław i wydane na DVD). Kierownictwo muzyczne sprawuje Ewa Michnik, reżyseruje Waldemar Zawodziński, który jest również autorem scenografii. Ruch sceniczny przygotowuje Janina Niesobska, a kostiumy – Małgorzata Słoniowska. Chór Opery Wrocławskiej pracuje pod kierunkiem Anny Grabowskiej-Borys. Asystentem dyrygenta jest Bassem Akiki, a reżysera – Hanna Marasz.

Obsada „Rycerskości wieśniaczej” przedstawia się następująco: Santuzza – Elżbieta Kaczmarzyk-Janczak i Aleksandra Makowska; Turiddu – Kamen Chanev, Nikolay Dorozhkin i Zdzisław Madej; Lucia – Barbara Bagińska i Jadwiga Postrożna; Alfio – Jacek Jaskuła i Michał Kowalik; Lola – Anna Bernacka, Katarzyna Haras i Irina Zhytynska.

Natomiast w „Pajacach” zaśpiewają: Canio – Nikolay Dorozhkin i Mika Nisula; Nedda – Linda Ballova i Anna Lichorowicz; Tonio – Mariusz Godlewski i Jacek Jaskuła; Peppe – Victor Campos-Leal, Łukasz Gaj i Aleksander Zuchowicz; Silvio – Michał Kowalik i Łukasz Rosiak; I Wieśniak – Janusz Zawadzki; II Wieśniak – Rafał Majzner.

Premierowe przedstawienia odbędą się 15, 16 i 18 grudnia 2012 roku

                                                                               Mateusz Wiśniewski