Przegląd nowości

Po Konkursie im. Edmunda Kossowskiego

Opublikowano: wtorek, 13, listopad 2012 20:47

 

Uroczysta inauguracja X. Międzyuczelnianego Konkursu Wykonawstwa Polskiej Pieśni Artystycznej im. Edmunda Kossowskiego połączona była z koncertem laureatów poprzedniej edycji, Eweliny Siedleckiej — sopran, Piotra Halickiego — baryton oraz Urszuli Cuvellier — sopran, który występ pokazał już artystów dobrze ukształtowanych profesjonalnie. Rozstrzygnięcie obecnego konkursu nastąpiło 7 listopada 2012 roku w Uniwersytecie Muzycznym im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Przesłuchania odbywały się w dniach 5-6 listopada zaś produkcje młodych artystów oceniało znakomite jury złożone z najlepszych w kraju specjalistów- kierowników katedr wokalistyki niemal wszystkich polskich uczelni muzycznych - z Poznania, Katowic, Gdańska, Wrocławia, Warszawy, Łodzi, Krakowa, Bydgoszczy i Białegostoku. Pracom Jury przewodniczył dyrektor Konkursu, wybitny bas, prof. Włodzimierz Zalewski. 14 uczestników konkursu uhonorowano nagrodami specjalnymi, trzy osoby otrzymały wyróżnienia, przyznano też nagrody dla wyróżniających się pianistów-akompaniatorów. Nagrody główne otrzymali:

I nagroda - Michał Dembiński, bas z UMFC Warszawa

II nagroda - Paweł Konik, bas-baryton z AM w Katowicach

III nagroda - Adriana Ferfecka, sopran z UMFC z Warszawy.

Uroczysty Koncert Laureatów, w którym wystąpiło dziesięcioro młodych śpiewaków pokazał wysoki poziom wokalny uczestników, wciąż jeszcze uczących się, a także dogłębne zrozumienie istoty wykonawstwa pieśni artystycznej, które wymaga odpowiedniej kreacji aktorskiej i znakomitej interpretacji tekstu. U wszystkich wykonawców zauważało się świetną dykcję i dbałość graniczącą z pietyzmem w odniesieniu do każdego wypowiadanego słowa. Najpewniej wytężona praca pod okiem surowego pedagoga może ich wynieść na poziom mistrzowski. Osobnym, niezwykle twórczym i unikalnym elementem konkursu było wprowadzenie do repertuaru monodii, z reguły polskiej pieśni ludowej wykonywanej białym głosem bez akompaniamentu. To zadanie wymagało od śpiewaków szczególnej elastyczności i wrażliwości artystycznej, a także wyobraźni narracyjnej., bowiem w ludowych śpiewkach zwrotkowych bardzo łatwo można wpaść w schemat, za którym następuje nuda. Warto powiedzieć, że prof. Małgorzata Marczewska z UMFC ufundowała specjalną nagrodę za najlepsze wykonanie monodii, a przypadła ona Karolinie Kuklińskiej z filii UMCF w Białymstoku. Ta sama wykonawczyni otrzymała również nagrodę specjalną za promocję artystycznej pieśni kaszubskiej.

Spośród zdobywców głównych nagród wspaniałe wykonawstwo monodii – krakowskiej melodii „Wąż się wije po drzewinie”- zaprezentowała Adriana Ferfecka. Ludowa śpiewka o małżeńskiej doli i niedoli zabrzmiała dzięki niej szczególnie szlachetnie i wzruszająco. Mocny sopran Ferfeckiej doskonale pasował zarówno do stylizacji w pieśni Włodzimierza Malawskiego „Bociany”, jak też do klasycyzującej „Zamilcz, ach zamilcz już” Michała Kleofasa Ogińskiego. Śpiewaczka potrafiła zmieniać swój głos i interpretację dostosowując je do stylistyki utworu.

Ciekawy i ambitny repertuar zaprezentował zdobywca II nagrody Paweł Konik. Po oszczędnej w środkach pieśni Henryka Mikołaja Góreckiego „Jakiś to dzwon grobowy” zaśpiewał humoreskę Stanisława Niewiadomskiego „Indele i Mendele” a zakończył postromantycznym hymnem Karola Szymanowskiego „Daleko został cały świat” wykazując się nie tylko wyrównanym brzmieniem głosu ale także umiejętnością wykreowania specyficznego nastroju zawartego w tekście Tetmajera.


 

Wreszcie laureat I nagrody Michał Dembiński potrafił autentycznie wzruszyć poezją Jana Kochanowskiego oprawioną w muzykę Stanisława Moniuszki w „Trenie X”, dać popis „ludowości” w kurpiowskiej monodii: „Którz tam w komorze”,   którą genialnie opracował na chór mieszany Karol Szymanowski i wreszcie stworzyć atmosferę demoniczności w „Sonacie Belzebuba” Włodzimierza Pawlika do słów Juliana Tuwima. Za wykonanie tej pieśni Michał Dembiński otrzymał też nagrodę specjalną.

Konkurs

X.- Międzyuczelnianemu Konkursowi Wykonawstwa Polskiej Pieśni Artystycznej im. Edmunda Kossowskiego towarzyszyła przygotowana przeze mnie wystawa litograficznych ilustracji do pieśni ze Śpiewników Domowych Stanisława Moniuszki połączona z ekspozycją kopii pierwszych wydań tych zeszytów drukowanych jeszcze za życia kompozytora.

                                                                 Joanna Tumiłowicz