opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




25 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Turandot 23-313.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4619.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-4367.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 454-239.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-149.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-113.jpg
  • Papiez 131-48.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-74.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-44.jpg
  • Mozart w WOK 336-456.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4162.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-38.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-36.jpg
  • Mozart w WOK 93-28.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-441.jpg
  • Papiez 131-164.jpg
  • Mozart w WOK 336-220.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-4366.jpg
  • Mozart w WOK 336-273.jpg
  • Manru 669-136.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

86 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Po Konkursie im. Edmunda Kossowskiego

 

Uroczysta inauguracja X. Międzyuczelnianego Konkursu Wykonawstwa Polskiej Pieśni Artystycznej im. Edmunda Kossowskiego połączona była z koncertem laureatów poprzedniej edycji, Eweliny Siedleckiej — sopran, Piotra Halickiego — baryton oraz Urszuli Cuvellier — sopran, który występ pokazał już artystów dobrze ukształtowanych profesjonalnie. Rozstrzygnięcie obecnego konkursu nastąpiło 7 listopada 2012 roku w Uniwersytecie Muzycznym im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Przesłuchania odbywały się w dniach 5-6 listopada zaś produkcje młodych artystów oceniało znakomite jury złożone z najlepszych w kraju specjalistów- kierowników katedr wokalistyki niemal wszystkich polskich uczelni muzycznych - z Poznania, Katowic, Gdańska, Wrocławia, Warszawy, Łodzi, Krakowa, Bydgoszczy i Białegostoku. Pracom Jury przewodniczył dyrektor Konkursu, wybitny bas, prof. Włodzimierz Zalewski. 14 uczestników konkursu uhonorowano nagrodami specjalnymi, trzy osoby otrzymały wyróżnienia, przyznano też nagrody dla wyróżniających się pianistów-akompaniatorów. Nagrody główne otrzymali:

I nagroda - Michał Dembiński, bas z UMFC Warszawa

II nagroda - Paweł Konik, bas-baryton z AM w Katowicach

III nagroda - Adriana Ferfecka, sopran z UMFC z Warszawy.

Uroczysty Koncert Laureatów, w którym wystąpiło dziesięcioro młodych śpiewaków pokazał wysoki poziom wokalny uczestników, wciąż jeszcze uczących się, a także dogłębne zrozumienie istoty wykonawstwa pieśni artystycznej, które wymaga odpowiedniej kreacji aktorskiej i znakomitej interpretacji tekstu. U wszystkich wykonawców zauważało się świetną dykcję i dbałość graniczącą z pietyzmem w odniesieniu do każdego wypowiadanego słowa. Najpewniej wytężona praca pod okiem surowego pedagoga może ich wynieść na poziom mistrzowski. Osobnym, niezwykle twórczym i unikalnym elementem konkursu było wprowadzenie do repertuaru monodii, z reguły polskiej pieśni ludowej wykonywanej białym głosem bez akompaniamentu. To zadanie wymagało od śpiewaków szczególnej elastyczności i wrażliwości artystycznej, a także wyobraźni narracyjnej., bowiem w ludowych śpiewkach zwrotkowych bardzo łatwo można wpaść w schemat, za którym następuje nuda. Warto powiedzieć, że prof. Małgorzata Marczewska z UMFC ufundowała specjalną nagrodę za najlepsze wykonanie monodii, a przypadła ona Karolinie Kuklińskiej z filii UMCF w Białymstoku. Ta sama wykonawczyni otrzymała również nagrodę specjalną za promocję artystycznej pieśni kaszubskiej.

Spośród zdobywców głównych nagród wspaniałe wykonawstwo monodii – krakowskiej melodii „Wąż się wije po drzewinie”- zaprezentowała Adriana Ferfecka. Ludowa śpiewka o małżeńskiej doli i niedoli zabrzmiała dzięki niej szczególnie szlachetnie i wzruszająco. Mocny sopran Ferfeckiej doskonale pasował zarówno do stylizacji w pieśni Włodzimierza Malawskiego „Bociany”, jak też do klasycyzującej „Zamilcz, ach zamilcz już” Michała Kleofasa Ogińskiego. Śpiewaczka potrafiła zmieniać swój głos i interpretację dostosowując je do stylistyki utworu.

Ciekawy i ambitny repertuar zaprezentował zdobywca II nagrody Paweł Konik. Po oszczędnej w środkach pieśni Henryka Mikołaja Góreckiego „Jakiś to dzwon grobowy” zaśpiewał humoreskę Stanisława Niewiadomskiego „Indele i Mendele” a zakończył postromantycznym hymnem Karola Szymanowskiego „Daleko został cały świat” wykazując się nie tylko wyrównanym brzmieniem głosu ale także umiejętnością wykreowania specyficznego nastroju zawartego w tekście Tetmajera.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART