opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




20 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Pierscien we Wroclawiu 345-126.jpg
  • Mozart w WOK 440-40.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4619.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-149.jpg
  • La Fenice 613-46.jpg
  • La Fenice 613-52.jpg
  • Mozart w WOK 336-365.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-17.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4691.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-174.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-234.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-4367.jpg
  • Mozart w WOK 336-159.jpg
  • Papiez 131-169.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-258.jpg
  • Mozart w WOK 524-49.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-82.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-425.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-153.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4630.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

57 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

„Straszny dwór” w Białymstoku

 Otwarcie nowego teatru operowego jest zawsze wydarzeniem historycznym. Specjalnie skomponowana przez Jerzego Maksymiuka Fanfara – „Vivat” poprzedziła uderzenie w gong, którym pomysłowi gospodarze zastąpili tradycyjne przecięcie wstęgi. W Białymstoku zainaugurowano uroczyście instytucję pod nazwą Opera i Filharmonia Podlaska-Europejskie Centrum Sztuki, która mieści się we wspaniałym, nowoczesnym gmachu zaprojektowanym z wielkim rozmachem i fantazją przez prof. Marka Budzyńskiego. Robi wrażenie plątanina szklanych schodów jak w rysunkach Eschera i betonowe kolumny podtrzymujące konstrukcję nawiązujące do wcześniej zrealizowanego projektu Biblioteki Uniwersytetu Warszawskiego. Sala teatru obszerna i dosyć różnorodna kolorystycznie – ściany w ciemnym granacie, wystrój i fotele ciemno zielone z czerwonymi jaskrawymi obiciami, niestety zbyt nisko podpierające plecy publiczności. Ponoć również zaplecze dla artystów i kulisy są zaprojektowane przyjaźnie dla pracowników opery. Scena posiada liczne zapadnie, obrotówkę i wszystkie potrzebne dziś sprzęty techniczne.

Opera Podlaska 1

W tych warunkach pierwsza premiera operowa miała wszelkie szanse powodzenia. Straszny dwór Stanisława Moniuszki przygotował dyrektor tej instytucji Roberto Skolmowski z dużą pomysłowością, ale zarazem z szacunkiem dla dwóch podstawowych wartości. Jedną z nich jest staropolska tradycja przejawiająca się w kostiumach, obyczajach, pięknej i malowniczej kulturze sarmackiej, jaką starano się zachować w tej inscenizacji. Drugą jest specyfika Podlasia, regionu wielokulturowego i wielowyznaniowego, w którym zgodnie współistnieli od wieków katolicy i prawosławni, Tatarzy i Żydzi. Czyli Kalinowo, miejscowość w której rozgrywa się akcja Strasznego dworu - to także Podlasie. Reżyser wprowadził na wstępie, gdy orkiestra gra Introdukcję, krótką nostalgiczną scenkę pokazującą wyjazd reprezentantów tej lokalnej społeczności z dawnego Białegostoku pod rosyjskim zaborem, coś na kształt Epilogu z Pana Tadeusza. Wszystko, co dzieje się później świadczy jednak, iż do stolicy Podlasia to, co dobre i cenne powróciło.

Wracają więc z nieco groteskowo i sceptycznie pokazanej wojny dwaj bracia Stefan i Zbigniew w towarzystwie wiernego Macieja. Ich wiejski dom jest pełen rodzinnych i narodowych pamiątek, które skrzętnie zgromadził autor scenografii i kostiumów Paweł Dobrzycki. Jednak prawdziwą feerią pomysłów skrzy się kolejne miejsce akcji – dwór w Kalinowie, a właściwie zamczysko pełne tajemnic i zakamarków, z wysoką wieżą w której mieści się mechanizm zegara – grającego też kuranty. Zegar jednak posiada wielkie ruchome figury, które autentycznie straszą. Reżyserowi udało się znakomicie zainscenizować również sceny niepohamowanej radości podczas zabawy jak i lirycznego wzruszenia jakiego doznaje Stefan w arii Cisza dokoła, noc jasna, czyste niebo. Słowa te pewnie zasugerowały mu sytuację odmalowaną przez Jana Matejkę na obrazie Kopernik-Rozmowa z Bogiem.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART