GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościXXXV Dni Muzyki Karola Szymanowskiego w Zakopanem z imponującym finałem
Strona 3 z 3
Potem była seria świetnych występów młodych w przeważającej liczbie wykonawców w Galerii Ryszarda Orskiego: 18 lipca zaprezentowali się cymbalista Mykhaylo Zakhariya z Ukrainy ze swoją małżonką – pianistką Daną ze Słowacji. Występ ten spotkał się z dużym zainteresowaniem, zważywszy na instrument, słuchaczom bardziej znany z Mickiewiczowskiego „Pana Tadeusza” niż z sali koncertowej. Wirtuoz z Ukrainy potwierdził famę o jego nadzwyczajnych umiejętnościach. Szczególne wrażenie wywarły na słuchaczach wykonanie Chaconne z Partity d-moll BWV 1004 J. S. Bacha według oryginalnego zapisu i zamykające wieczór, wykonane wspólnie z pianistką, popisowe Wariacje na temat rumuńskiej pieśni ludowej jego autorstwa. Nie obyło się bez naddatku!
Recital wokalny Ewy Wąsik – laureatki wyróżnienia i Nagrody Specjalnej Towarzystwa Muzycznego im. Karola Szymanowskiego na III Międzynarodowym Konkursie Wokalistyki Operowej im. Adama Didura potwierdził jej wysokie umiejętności i talent muzyczny. Po pięknym zaprezentowaniu ośmiu z 12 Pieśni kurpiowskich op. 58 Karola Szymanowskiego i cyklu stanowczo niedocenianego u nas Josquina Turiny Poema en forma de canciones op. 19, w wykonaniu których doskonale partnerował jej Zbigniew Raubo, przypomniała swoim fanom 4 arie z repertuaru swojego występu konkursowego: Mesicku na nebi z opery Rusałka A. Dvořáka, Ecco mi inlieta vesto…Oh, quanta volta z opery Montecchi e Capuletti” V. Beliniego, arię Małgorzaty z klejnotami z opery Faust Ch. Gounoda i pieśń Roksany z opery Król Roger K. Szymanowskiego. Obszerny, świetnie wykonany program! Nadszedł moment pożegnania się z gościnną Galerią Orskiego. Ostatni wieczór stał pod znakiem „konfrontacji” doświadczenia i burzliwej młodości. „Mistrz i uczeń” – taki nosił tytuł. Bronisława Kawalla, profesor Uniwersytetu Muzycznego im. Fryderyka Chopina wystąpiła ze swoim studentem Andrzejem Karałowem. Program imponujący: Fantazja chromatyczna i fuga d-moll BWV 903 J.S. Bacha, Andante spianato i Wielki Polonez Es-.dur op. 22 F. Chopina oraz pierwszy utwór z cyklu Maski op. 34 K. Szymanowskiego dały pani profesor możliwość ukazania całego arsenału środków techniki pianistycznej i kunsztu interpretacji tak różnej stylistycznie muzyki, a jej uczeń kontynuując prezentację Masek pozostał przy Szymanowskim, wykonując doskonale jego wczesne 4 Etiudy op. 4. Zachęcony aplauzem dodał na bis I część Sonaty fortepianowej op. 2. Zwieńczeniem tegorocznych Dni Muzyki był koncert symfoniczny Orkiestry Akademii Beethovenowskiej w Kościele pw. Św. Krzyża, któremu patronowały Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego. Orkiestrą dyrygował Massimiliano Caldi, solistą wieczoru był skrzypek Łukasz Błaszczyk. Przy szczelnie wypełnionym audytorium w pięknym, posiadającym bardzo dobrą akustykę Kościele zabrzmiały mało znane dzieła Józefa M.K. Poniatowskiego – Uwertura do opery „Pierre de Medici” i Franciszka Lessela – Finale Molto Presto oraz powstały w Zakopanem w latach 1932-33, tchnący klimatem podhalańskim II Koncert skrzypcowy op. 61 Karola Szymanowskiego, a w drugiej części wspaniała III Symfonia F-dur op. 90 Johannesa Brahmsa. Można wyrazić przypuszczenie, że ten festiwal pozostanie na długo w pamięci słuchaczy! Karol Rafał Bula |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |